Studerendes perspektiv på forskningsbaseret undervisning. 'Rigour-Relevance' i studerendes møde med forskningsbaseret undervisning

Publikation: KonferencebidragKonferenceabstrakt til konferenceForskningfagfællebedømt

Standard

Studerendes perspektiv på forskningsbaseret undervisning. 'Rigour-Relevance' i studerendes møde med forskningsbaseret undervisning. / Skardhamar, Laura Perez; Baarts, Charlotte.

2015. Abstract fra DUN konference 2015, Danmark.

Publikation: KonferencebidragKonferenceabstrakt til konferenceForskningfagfællebedømt

Harvard

Skardhamar, LP & Baarts, C 2015, 'Studerendes perspektiv på forskningsbaseret undervisning. 'Rigour-Relevance' i studerendes møde med forskningsbaseret undervisning', DUN konference 2015, Danmark, 06/05/2015 - 07/05/2015. <http://www.dun-net.dk/media/125462/sym-42-studerendes-perspektiv-paa-forskningsbaseret-undervisning-rigour-relevance-i-studerendes-moede-med-forskningsbaseret-undervisningen.pdf>

APA

Skardhamar, L. P., & Baarts, C. (2015). Studerendes perspektiv på forskningsbaseret undervisning. 'Rigour-Relevance' i studerendes møde med forskningsbaseret undervisning. Abstract fra DUN konference 2015, Danmark. http://www.dun-net.dk/media/125462/sym-42-studerendes-perspektiv-paa-forskningsbaseret-undervisning-rigour-relevance-i-studerendes-moede-med-forskningsbaseret-undervisningen.pdf

Vancouver

Skardhamar LP, Baarts C. Studerendes perspektiv på forskningsbaseret undervisning. 'Rigour-Relevance' i studerendes møde med forskningsbaseret undervisning. 2015. Abstract fra DUN konference 2015, Danmark.

Author

Skardhamar, Laura Perez ; Baarts, Charlotte. / Studerendes perspektiv på forskningsbaseret undervisning. 'Rigour-Relevance' i studerendes møde med forskningsbaseret undervisning. Abstract fra DUN konference 2015, Danmark.1 s.

Bibtex

@conference{ecfeade9ae5c4b1ab1268c3149c3cc48,
title = "Studerendes perspektiv p{\aa} forskningsbaseret undervisning. 'Rigour-Relevance' i studerendes m{\o}de med forskningsbaseret undervisning",
abstract = "Introduktion Ved masseuniversitet stilles via universitetsloven krav til universitetsuddannelserneom at bedrive forskningsbaseret uddannelse samtidig med at en r{\ae}kke policy-tiltaghar banet vejen for, at det ikke l{\ae}ngere kun er professionsh{\o}jskoler ogprofessionsorienterede fag som skal forholde sig aktivt til at skabe kvalificeredekandidater til arbejdsmarkedet, men ogs{\aa} universiteterne. Uddannelserne skal v{\ae}reb{\aa}de praksisrelevante og forskningsbaserede. Mens det i uddannelsesforskningen erblevet tolket som et dilemma mellem m{\aa}let om at de studerende skal l{\ae}re at mestrevidenskabelig strenghed versus p{\aa} m{\aa}let om at sikre de studerendeserhvervsrelevante kompetencer (Piihl & Philipsen 2011), er sp{\o}rgsm{\aa}let omstuderende ligeledes opfatter dette? I n{\ae}rv{\ae}rende paper unders{\o}ger vi, hvilkeerfaringer studerende har med forholdet mellem forskningsbaseret undervisning ogarbejdsmarkedsrelevans under deres uddannelse og diskuterer eventuelleimplikationer i forhold aktuelle policy-forslag og -tiltag med afs{\ae}t i en multidimensionaltilgang til overgange og sammenh{\ae}nge mellem uddannelse og arbejdsliv(jf. Wyn & Dwyer 2000). Metode I det empiriske grundlag bygger studiet p{\aa} en interviewunders{\o}gelse af 20samfundsvidenskabelige bachelor- og kandidatstuderendes beretninger i for{\aa}ret2012. Med en f{\ae}nomenografisk tilgang (jf. Svensson 2006) analyses de studerendeserfaringer undervisningen p{\aa} deres uddannelse. Resultater I de forel{\o}bige resultater ses, at de studerendes erfaringer kan kondenseres til treforskellige kategorier. 1. det er et dilemma, 2. de to undervisningsaspekter kansammenflettes i {\'e}n og samme l{\ae}reproces, 3. de to undervisningsaspekter er adskilte,og den enkelte studerende internaliserer dem i form af to sidel{\o}bende og separate processer. Diskussion Vi l{\ae}gger op til en f{\ae}lles diskussion om hvorvidt de to agendaer b{\o}r forenes iundervisningen og evt. hvordan? Er der tale om en diskrepans mellem de to, og i s{\aa} fald for hvem?",
keywords = "Det Samfundsvidenskabelige Fakultet, Forskningsbaseret undervisning, studenter perspektiv",
author = "Skardhamar, {Laura Perez} and Charlotte Baarts",
note = "DUN Konference 2015: Kvalitet i universitetsundervisningen – forskningsbasering, praksisrelevans og strategisk indsats http://www.dun-net.dk/aktiviteter/2015/dun-konference-2015-kvalitet-i-universitetsundervisningen-forskningsbasering-praksisrelevans-og-strategisk-indsats/; DUN konference 2015 ; Conference date: 06-05-2015 Through 07-05-2015",
year = "2015",
month = may,
language = "Dansk",

}

RIS

TY - ABST

T1 - Studerendes perspektiv på forskningsbaseret undervisning. 'Rigour-Relevance' i studerendes møde med forskningsbaseret undervisning

AU - Skardhamar, Laura Perez

AU - Baarts, Charlotte

N1 - DUN Konference 2015: Kvalitet i universitetsundervisningen – forskningsbasering, praksisrelevans og strategisk indsats http://www.dun-net.dk/aktiviteter/2015/dun-konference-2015-kvalitet-i-universitetsundervisningen-forskningsbasering-praksisrelevans-og-strategisk-indsats/

PY - 2015/5

Y1 - 2015/5

N2 - Introduktion Ved masseuniversitet stilles via universitetsloven krav til universitetsuddannelserneom at bedrive forskningsbaseret uddannelse samtidig med at en række policy-tiltaghar banet vejen for, at det ikke længere kun er professionshøjskoler ogprofessionsorienterede fag som skal forholde sig aktivt til at skabe kvalificeredekandidater til arbejdsmarkedet, men også universiteterne. Uddannelserne skal værebåde praksisrelevante og forskningsbaserede. Mens det i uddannelsesforskningen erblevet tolket som et dilemma mellem målet om at de studerende skal lære at mestrevidenskabelig strenghed versus på målet om at sikre de studerendeserhvervsrelevante kompetencer (Piihl & Philipsen 2011), er spørgsmålet omstuderende ligeledes opfatter dette? I nærværende paper undersøger vi, hvilkeerfaringer studerende har med forholdet mellem forskningsbaseret undervisning ogarbejdsmarkedsrelevans under deres uddannelse og diskuterer eventuelleimplikationer i forhold aktuelle policy-forslag og -tiltag med afsæt i en multidimensionaltilgang til overgange og sammenhænge mellem uddannelse og arbejdsliv(jf. Wyn & Dwyer 2000). Metode I det empiriske grundlag bygger studiet på en interviewundersøgelse af 20samfundsvidenskabelige bachelor- og kandidatstuderendes beretninger i foråret2012. Med en fænomenografisk tilgang (jf. Svensson 2006) analyses de studerendeserfaringer undervisningen på deres uddannelse. Resultater I de foreløbige resultater ses, at de studerendes erfaringer kan kondenseres til treforskellige kategorier. 1. det er et dilemma, 2. de to undervisningsaspekter kansammenflettes i én og samme læreproces, 3. de to undervisningsaspekter er adskilte,og den enkelte studerende internaliserer dem i form af to sideløbende og separate processer. Diskussion Vi lægger op til en fælles diskussion om hvorvidt de to agendaer bør forenes iundervisningen og evt. hvordan? Er der tale om en diskrepans mellem de to, og i så fald for hvem?

AB - Introduktion Ved masseuniversitet stilles via universitetsloven krav til universitetsuddannelserneom at bedrive forskningsbaseret uddannelse samtidig med at en række policy-tiltaghar banet vejen for, at det ikke længere kun er professionshøjskoler ogprofessionsorienterede fag som skal forholde sig aktivt til at skabe kvalificeredekandidater til arbejdsmarkedet, men også universiteterne. Uddannelserne skal værebåde praksisrelevante og forskningsbaserede. Mens det i uddannelsesforskningen erblevet tolket som et dilemma mellem målet om at de studerende skal lære at mestrevidenskabelig strenghed versus på målet om at sikre de studerendeserhvervsrelevante kompetencer (Piihl & Philipsen 2011), er spørgsmålet omstuderende ligeledes opfatter dette? I nærværende paper undersøger vi, hvilkeerfaringer studerende har med forholdet mellem forskningsbaseret undervisning ogarbejdsmarkedsrelevans under deres uddannelse og diskuterer eventuelleimplikationer i forhold aktuelle policy-forslag og -tiltag med afsæt i en multidimensionaltilgang til overgange og sammenhænge mellem uddannelse og arbejdsliv(jf. Wyn & Dwyer 2000). Metode I det empiriske grundlag bygger studiet på en interviewundersøgelse af 20samfundsvidenskabelige bachelor- og kandidatstuderendes beretninger i foråret2012. Med en fænomenografisk tilgang (jf. Svensson 2006) analyses de studerendeserfaringer undervisningen på deres uddannelse. Resultater I de foreløbige resultater ses, at de studerendes erfaringer kan kondenseres til treforskellige kategorier. 1. det er et dilemma, 2. de to undervisningsaspekter kansammenflettes i én og samme læreproces, 3. de to undervisningsaspekter er adskilte,og den enkelte studerende internaliserer dem i form af to sideløbende og separate processer. Diskussion Vi lægger op til en fælles diskussion om hvorvidt de to agendaer bør forenes iundervisningen og evt. hvordan? Er der tale om en diskrepans mellem de to, og i så fald for hvem?

KW - Det Samfundsvidenskabelige Fakultet

KW - Forskningsbaseret undervisning

KW - studenter perspektiv

M3 - Konferenceabstrakt til konference

T2 - DUN konference 2015

Y2 - 6 May 2015 through 7 May 2015

ER -

ID: 138217879