Scenariedidaktik og naturfag – et overblik

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningfagfællebedømt

Kapitlet giver et overblik over nogle centrale naturfagsdidaktiske
udviklingstræk, der alle harmonerer med scenariedidaktiske
grundtræk. Det tager udgangspunkt i den videnskabscentrering,
der dominerede naturfagene op til 1980’erne og 1990’erne med
dens demotiverende undervisning, som altovervejende reproducerede
lærebøgernes viden. Den samfundsmæssige udvikling,
herunder behovet for, at flere unge læste naturvidenskabelige
fag, samtidig med at de unges socialkarakter ændredes, ledte
til en opblomstring af naturfagsdidaktik. Formålsdiskussionerne
var i centrum, stærkt inspireret af udenlandske erfaringer med at
formulere fagmålene som ’scientific literacy’, dvs. som et medborgerskabsbegreb med et vist dannelsesindhold. Med autenticitet
som fællesbegreb beskrives, hvorledes konstruktivismen i Danmark
blev den dominerende læringsopfattelse inden for naturfagene,
og hvorledes fagenes målbeskrivelse blev formuleret i fælles
kompetencetermer – for at fremme faglig og personlig autenticitet.
Med samme begrundelser og med inspiration og støtte fra
udenlandske projekter er der det seneste årti etableret en dansk
praksis for at undervise undersøgelsesbaseret. Jeg fremlægger
denne praksis og dens pædagogiske principper og viser, hvorledes
der arbejdes med samfundsmæssigt autentiske problemstillinger,
de såkaldte ’socioscientific issues’. Med autenticitet som
nøglebegreb sammenvæver jeg indsigter fra naturfagsdidaktik
med scenariedidaktik.
OriginalsprogDansk
TitelHåndbog i scenariedidaktik
RedaktørerSimon Skov Fougt, Jeppe Bundsgaard, Thorkild Hanghøj, Morten Misfeldt
Antal sider17
UdgivelsesstedAarhus
ForlagAarhus Universitetsforlag
Publikationsdato2022
Sider233-249
Kapitel15
ISBN (Trykt)9788772196442
StatusUdgivet - 2022
NavnDidaktiske studier
Vol/bind8
ISSN2446-4554

ID: 310070044