Progressivismens barnecentrering, hvide børn og ikke-hvide voksne

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

Standard

Progressivismens barnecentrering, hvide børn og ikke-hvide voksne. / Øland, Trine.

I: Tidsskrift for professionsstudier, Bind 17, Nr. 32, 24.02.2021, s. 20-27.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

Harvard

Øland, T 2021, 'Progressivismens barnecentrering, hvide børn og ikke-hvide voksne', Tidsskrift for professionsstudier, bind 17, nr. 32, s. 20-27. <https://tidsskrift.dk/tipro/article/view/125153/171906>

APA

Øland, T. (2021). Progressivismens barnecentrering, hvide børn og ikke-hvide voksne. Tidsskrift for professionsstudier, 17(32), 20-27. https://tidsskrift.dk/tipro/article/view/125153/171906

Vancouver

Øland T. Progressivismens barnecentrering, hvide børn og ikke-hvide voksne. Tidsskrift for professionsstudier. 2021 feb. 24;17(32):20-27.

Author

Øland, Trine. / Progressivismens barnecentrering, hvide børn og ikke-hvide voksne. I: Tidsskrift for professionsstudier. 2021 ; Bind 17, Nr. 32. s. 20-27.

Bibtex

@article{762e286d29a948839e1f0b3a26079cac,
title = "Progressivismens barnecentrering, hvide b{\o}rn og ikke-hvide voksne",
abstract = "Dette essay freml{\ae}gger Thomas D. Fallaces studie af den tidlige progressive p{\ae}dagogiks intellektuelle historie i USA. Det peger p{\aa} muligheden for i en dansk professionssammenh{\ae}ng at genoverveje, hvad referencen til progressivismen og Dewey f{\o}rer med sig. Essayet viser, at forestillingerne om, at alle mennesker og alle samfund gennemg{\aa}r en udvikling fra vildskab til civilisation, og at ikke-hvide grupper sidder fast i tidlige udviklingsstadier, trods pluralistiske indslag, p{\aa} overraskende vis bliver ved med at sp{\o}ge i progressivismen. De etnocentriske og raciale forestillinger var f{\o}rst operative i bestr{\ae}belsen p{\aa} at optimere skolegangen for is{\ae}r ikke-hvide elever bl.a. i kolonierne. Senere udg{\aa}r ikke-hvide som eksplicit interesse i progressivismens bestr{\ae}belser alt imens den prim{\ae}rt indretter sig efter hvide middelklasseelever p{\aa} privatskoler, men interessen for ikke-hvide dukker dog op senere i historien igen. ",
author = "Trine {\O}land",
year = "2021",
month = feb,
day = "24",
language = "Dansk",
volume = "17",
pages = "20--27",
journal = "Tidsskrift for professionsstudier",
issn = "2446-0273",
publisher = "Professionsh{\o}jskolen VIA University College",
number = "32",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Progressivismens barnecentrering, hvide børn og ikke-hvide voksne

AU - Øland, Trine

PY - 2021/2/24

Y1 - 2021/2/24

N2 - Dette essay fremlægger Thomas D. Fallaces studie af den tidlige progressive pædagogiks intellektuelle historie i USA. Det peger på muligheden for i en dansk professionssammenhæng at genoverveje, hvad referencen til progressivismen og Dewey fører med sig. Essayet viser, at forestillingerne om, at alle mennesker og alle samfund gennemgår en udvikling fra vildskab til civilisation, og at ikke-hvide grupper sidder fast i tidlige udviklingsstadier, trods pluralistiske indslag, på overraskende vis bliver ved med at spøge i progressivismen. De etnocentriske og raciale forestillinger var først operative i bestræbelsen på at optimere skolegangen for især ikke-hvide elever bl.a. i kolonierne. Senere udgår ikke-hvide som eksplicit interesse i progressivismens bestræbelser alt imens den primært indretter sig efter hvide middelklasseelever på privatskoler, men interessen for ikke-hvide dukker dog op senere i historien igen.

AB - Dette essay fremlægger Thomas D. Fallaces studie af den tidlige progressive pædagogiks intellektuelle historie i USA. Det peger på muligheden for i en dansk professionssammenhæng at genoverveje, hvad referencen til progressivismen og Dewey fører med sig. Essayet viser, at forestillingerne om, at alle mennesker og alle samfund gennemgår en udvikling fra vildskab til civilisation, og at ikke-hvide grupper sidder fast i tidlige udviklingsstadier, trods pluralistiske indslag, på overraskende vis bliver ved med at spøge i progressivismen. De etnocentriske og raciale forestillinger var først operative i bestræbelsen på at optimere skolegangen for især ikke-hvide elever bl.a. i kolonierne. Senere udgår ikke-hvide som eksplicit interesse i progressivismens bestræbelser alt imens den primært indretter sig efter hvide middelklasseelever på privatskoler, men interessen for ikke-hvide dukker dog op senere i historien igen.

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 17

SP - 20

EP - 27

JO - Tidsskrift for professionsstudier

JF - Tidsskrift for professionsstudier

SN - 2446-0273

IS - 32

ER -

ID: 253278537