Nyheder i Japan: Anonymitet styrker troværdigheden

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelFormidling

Standard

Nyheder i Japan : Anonymitet styrker troværdigheden. / Sejrup, Jens.

I: Retorik Magasinet (Aastorp, 1991), Bind 26, Nr. 102, 01.12.2016, s. 22-24.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelFormidling

Harvard

Sejrup, J 2016, 'Nyheder i Japan: Anonymitet styrker troværdigheden', Retorik Magasinet (Aastorp, 1991), bind 26, nr. 102, s. 22-24.

APA

Sejrup, J. (2016). Nyheder i Japan: Anonymitet styrker troværdigheden. Retorik Magasinet (Aastorp, 1991), 26(102), 22-24.

Vancouver

Sejrup J. Nyheder i Japan: Anonymitet styrker troværdigheden. Retorik Magasinet (Aastorp, 1991). 2016 dec. 1;26(102):22-24.

Author

Sejrup, Jens. / Nyheder i Japan : Anonymitet styrker troværdigheden. I: Retorik Magasinet (Aastorp, 1991). 2016 ; Bind 26, Nr. 102. s. 22-24.

Bibtex

@article{2695026f4ffa41e4bd1b8442f4207fe9,
title = "Nyheder i Japan: Anonymitet styrker trov{\ae}rdigheden",
abstract = "Kan man stole p{\aa}, hvad folk siger, n{\aa}r man ikke ved, hvem de er? Forholdet mellem kildeanonymitet og trov{\ae}rdighed er forskelligt i mediesystemer rundt om i verden. Trov{\ae}rdighed er ingen universel st{\o}rrelse, men en retorisk effekt der opst{\aa}r p{\aa} baggrund af faktorer som er kulturelt og systemisk indlejret. I Japan har seri{\o}se nyhedsmedier et specielt forhold til udsagn fra anonyme kilder, og udstrakt brug af uidentificerede informanter st{\aa}r ikke i mods{\ae}tning til journalistisk kvalitet og p{\aa}lidelighed.",
author = "Jens Sejrup",
year = "2016",
month = dec,
day = "1",
language = "Dansk",
volume = "26",
pages = "22--24",
journal = "Retorik Magasinet (Aastorp, 1991)",
issn = "0908-7923",
publisher = "Retorikf{\"o}rlaget AB ",
number = "102",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Nyheder i Japan

T2 - Anonymitet styrker troværdigheden

AU - Sejrup, Jens

PY - 2016/12/1

Y1 - 2016/12/1

N2 - Kan man stole på, hvad folk siger, når man ikke ved, hvem de er? Forholdet mellem kildeanonymitet og troværdighed er forskelligt i mediesystemer rundt om i verden. Troværdighed er ingen universel størrelse, men en retorisk effekt der opstår på baggrund af faktorer som er kulturelt og systemisk indlejret. I Japan har seriøse nyhedsmedier et specielt forhold til udsagn fra anonyme kilder, og udstrakt brug af uidentificerede informanter står ikke i modsætning til journalistisk kvalitet og pålidelighed.

AB - Kan man stole på, hvad folk siger, når man ikke ved, hvem de er? Forholdet mellem kildeanonymitet og troværdighed er forskelligt i mediesystemer rundt om i verden. Troværdighed er ingen universel størrelse, men en retorisk effekt der opstår på baggrund af faktorer som er kulturelt og systemisk indlejret. I Japan har seriøse nyhedsmedier et specielt forhold til udsagn fra anonyme kilder, og udstrakt brug af uidentificerede informanter står ikke i modsætning til journalistisk kvalitet og pålidelighed.

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 26

SP - 22

EP - 24

JO - Retorik Magasinet (Aastorp, 1991)

JF - Retorik Magasinet (Aastorp, 1991)

SN - 0908-7923

IS - 102

ER -

ID: 169716059