Kræver mindre ændringer af planer miljøvurdering, og er fredninger omfattet af miljøvurderingsloven?

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

Standard

Kræver mindre ændringer af planer miljøvurdering, og er fredninger omfattet af miljøvurderingsloven? / Pagh, Peter.

I: Tidsskrift for Miljø, Nr. 1, 31.01.2016, s. 3-12.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

Harvard

Pagh, P 2016, 'Kræver mindre ændringer af planer miljøvurdering, og er fredninger omfattet af miljøvurderingsloven?', Tidsskrift for Miljø, nr. 1, s. 3-12.

APA

Pagh, P. (2016). Kræver mindre ændringer af planer miljøvurdering, og er fredninger omfattet af miljøvurderingsloven? Tidsskrift for Miljø, (1), 3-12.

Vancouver

Pagh P. Kræver mindre ændringer af planer miljøvurdering, og er fredninger omfattet af miljøvurderingsloven? Tidsskrift for Miljø. 2016 jan. 31;(1):3-12.

Author

Pagh, Peter. / Kræver mindre ændringer af planer miljøvurdering, og er fredninger omfattet af miljøvurderingsloven?. I: Tidsskrift for Miljø. 2016 ; Nr. 1. s. 3-12.

Bibtex

@article{52ab7d98b93448b99e3f283144167f43,
title = "Kr{\ae}ver mindre {\ae}ndringer af planer milj{\o}vurdering, og er fredninger omfattet af milj{\o}vurderingsloven?",
abstract = "Det forekommer j{\ae}vnligt, at en myndighed {\o}nsker at {\ae}ndre en plan, fordi grundlaget for planen har {\ae}ndret sig. Dette kan skyldes nye viden, {\ae}ndrede faktiske omst{\ae}ndigheder, {\ae}ndrede hensigter eller {\o}nsker om pr{\ae}cisering. Ofte drejer det sig om en plan, der sagligt er omfattet af milj{\o}vurderingsloven, hvorfor sp{\o}rgsm{\aa}let er, om {\ae}ndringen af planen kr{\ae}ver milj{\o}vurdering og offentlig h{\o}ring efter milj{\o}vurderingsloven. I en ny dom i sag C-473/14 har EU-domstolen fastsl{\aa}et, at SMV-direktivets krav om milj{\o}vurdering og offentlig h{\o}ring ogs{\aa} g{\ae}lder mindre {\ae}ndringer af en fredningsplan, uanset {\ae}ndringen havde karakter af en pr{\ae}cisering for at styrke naturbeskyttelsen, n{\aa}r den oprindelige plan ikke havde v{\ae}ret genstand for en milj{\o}vurdering og en offentlig h{\o}ring, der modsvarer kravene i direktivet. Artiklen dr{\o}fter dommen og dens konsekvenser og sammenholder med dele af Natur- og Milj{\o}klagen{\ae}vnets praksis. Dette afsluttes med en dr{\o}ftelse af, om fredninger efter naturbeskyttelsesloven kan anses for en plan eller et projekt, hvor det konkluderes, at fredninger efter naturbeskyttelseslovens § 38 er omfattet af milj{\o}vurderingsloven, og at manglende milj{\o}vurdering af fredningsforslag fremover m{\aa} f{\o}re til ugyldighed af fredningen.",
author = "Peter Pagh",
year = "2016",
month = jan,
day = "31",
language = "Dansk",
pages = "3--12",
journal = "Tidsskrift for Milj{\o}",
issn = "1603-8398",
publisher = "Dj{\o}f Forlag",
number = "1",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Kræver mindre ændringer af planer miljøvurdering, og er fredninger omfattet af miljøvurderingsloven?

AU - Pagh, Peter

PY - 2016/1/31

Y1 - 2016/1/31

N2 - Det forekommer jævnligt, at en myndighed ønsker at ændre en plan, fordi grundlaget for planen har ændret sig. Dette kan skyldes nye viden, ændrede faktiske omstændigheder, ændrede hensigter eller ønsker om præcisering. Ofte drejer det sig om en plan, der sagligt er omfattet af miljøvurderingsloven, hvorfor spørgsmålet er, om ændringen af planen kræver miljøvurdering og offentlig høring efter miljøvurderingsloven. I en ny dom i sag C-473/14 har EU-domstolen fastslået, at SMV-direktivets krav om miljøvurdering og offentlig høring også gælder mindre ændringer af en fredningsplan, uanset ændringen havde karakter af en præcisering for at styrke naturbeskyttelsen, når den oprindelige plan ikke havde været genstand for en miljøvurdering og en offentlig høring, der modsvarer kravene i direktivet. Artiklen drøfter dommen og dens konsekvenser og sammenholder med dele af Natur- og Miljøklagenævnets praksis. Dette afsluttes med en drøftelse af, om fredninger efter naturbeskyttelsesloven kan anses for en plan eller et projekt, hvor det konkluderes, at fredninger efter naturbeskyttelseslovens § 38 er omfattet af miljøvurderingsloven, og at manglende miljøvurdering af fredningsforslag fremover må føre til ugyldighed af fredningen.

AB - Det forekommer jævnligt, at en myndighed ønsker at ændre en plan, fordi grundlaget for planen har ændret sig. Dette kan skyldes nye viden, ændrede faktiske omstændigheder, ændrede hensigter eller ønsker om præcisering. Ofte drejer det sig om en plan, der sagligt er omfattet af miljøvurderingsloven, hvorfor spørgsmålet er, om ændringen af planen kræver miljøvurdering og offentlig høring efter miljøvurderingsloven. I en ny dom i sag C-473/14 har EU-domstolen fastslået, at SMV-direktivets krav om miljøvurdering og offentlig høring også gælder mindre ændringer af en fredningsplan, uanset ændringen havde karakter af en præcisering for at styrke naturbeskyttelsen, når den oprindelige plan ikke havde været genstand for en miljøvurdering og en offentlig høring, der modsvarer kravene i direktivet. Artiklen drøfter dommen og dens konsekvenser og sammenholder med dele af Natur- og Miljøklagenævnets praksis. Dette afsluttes med en drøftelse af, om fredninger efter naturbeskyttelsesloven kan anses for en plan eller et projekt, hvor det konkluderes, at fredninger efter naturbeskyttelseslovens § 38 er omfattet af miljøvurderingsloven, og at manglende miljøvurdering af fredningsforslag fremover må føre til ugyldighed af fredningen.

M3 - Tidsskriftartikel

SP - 3

EP - 12

JO - Tidsskrift for Miljø

JF - Tidsskrift for Miljø

SN - 1603-8398

IS - 1

ER -

ID: 154398564