Kan en NGO kræve sanktioner mod myndighederne, hvis EU’s regler om ren luft er overtrådt? - om håndhævelse af luftrammedirektivet med kommentar til EU-domstolens dom i C-752/18 Deutsche Umwelthilfe

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

Standard

Kan en NGO kræve sanktioner mod myndighederne, hvis EU’s regler om ren luft er overtrådt? - om håndhævelse af luftrammedirektivet med kommentar til EU-domstolens dom i C-752/18 Deutsche Umwelthilfe. / Pagh-Rasmussen, Peter.

I: Juristen, Bind 2020, Nr. 1, 02.04.2020, s. 22-29.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

Harvard

Pagh-Rasmussen, P 2020, 'Kan en NGO kræve sanktioner mod myndighederne, hvis EU’s regler om ren luft er overtrådt? - om håndhævelse af luftrammedirektivet med kommentar til EU-domstolens dom i C-752/18 Deutsche Umwelthilfe', Juristen, bind 2020, nr. 1, s. 22-29.

APA

Pagh-Rasmussen, P. (2020). Kan en NGO kræve sanktioner mod myndighederne, hvis EU’s regler om ren luft er overtrådt? - om håndhævelse af luftrammedirektivet med kommentar til EU-domstolens dom i C-752/18 Deutsche Umwelthilfe. Juristen, 2020(1), 22-29.

Vancouver

Pagh-Rasmussen P. Kan en NGO kræve sanktioner mod myndighederne, hvis EU’s regler om ren luft er overtrådt? - om håndhævelse af luftrammedirektivet med kommentar til EU-domstolens dom i C-752/18 Deutsche Umwelthilfe. Juristen. 2020 apr. 2;2020(1):22-29.

Author

Pagh-Rasmussen, Peter. / Kan en NGO kræve sanktioner mod myndighederne, hvis EU’s regler om ren luft er overtrådt? - om håndhævelse af luftrammedirektivet med kommentar til EU-domstolens dom i C-752/18 Deutsche Umwelthilfe. I: Juristen. 2020 ; Bind 2020, Nr. 1. s. 22-29.

Bibtex

@article{692c70f6b2804a1db36ff535c23f4071,
title = "Kan en NGO kr{\ae}ve sanktioner mod myndighederne, hvis EU{\textquoteright}s regler om ren luft er overtr{\aa}dt?: - om h{\aa}ndh{\ae}velse af luftrammedirektivet med kommentar til EU-domstolens dom i C-752/18 Deutsche Umwelthilfe",
abstract = "Muligheden for at borgerne kan h{\aa}ndh{\ae}ve EU{\textquoteright}s regler om luftkvalitet har givet anledning til betydelig usikkerhed i Danmark. Dette h{\ae}nger bl.a. sammen med, at reglerne i dele af teorien er betegnet som ”milj{\o}krav uden adressat”, selv om Milj{\o}styrelsen er forpligtet umiddelbart af reglerne, og EU-Domstolen i 2008 fastslog, at hvis luftkvalitetsnormerne er overskredet, har ber{\o}rte borgere krav p{\aa} at kunne h{\aa}ndh{\ae}ve reglerne over for de ansvarlige nationale myndigheder. I sag C-404/13 ClientEarth fastslog EU-Domstolen tillige, at denne ret til h{\aa}ndh{\ae}velse af kravene til luftkvalitet ogs{\aa} omfatter milj{\o}organisationer, og at de nationale domstole har pligt til at p{\aa}byde myndighederne at vedtage de forn{\o}dne foranstaltninger. Senest har EU-Domstolens Store afdeling i dom af 19. december 2019 i sag C-752/18 Deutsche Umwelthilfe taget stilling til, om EU-retten stiller krav om, at en ansvarlig minister kan s{\ae}ttes i f{\ae}ngsel, hvis den ansvarlige minister ikke efterkommer p{\aa}bud fra en domstol om at gennemf{\o}re de n{\o}dvendige forbud mod biltrafik for at opfylde EU{\textquoteright}s direktiv om ren luft. Modsat hvad mange danske jurister nok vil forvente, er den pr{\ae}judicielle dom ikke en klar afvisning, men {\aa}bner mulighed for et bekr{\ae}ftende svar. Dommen indeholder derfor principielle forfatningsretlige, retssikkerhedsm{\ae}ssige, processuelle og milj{\o}retlige aspekter. Men dommen b{\o}r ogs{\aa} give anledning til mere principielle overvejelser om den danske gennemf{\o}relse af EU{\textquoteright}s direktiv 2008/50 om ren luft. Dette er emnet for denne artikel, der indledes med en kort indf{\o}ring i EU{\textquoteright}s regler om luftkvalitet og EU-domstolens tidligere domme om retsvirkningen af disse regler. ",
author = "Peter Pagh-Rasmussen",
year = "2020",
month = apr,
day = "2",
language = "Dansk",
volume = "2020",
pages = "22--29",
journal = "Juristen",
issn = "0107-699X",
publisher = "Dj{\o}f Forlag",
number = "1",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Kan en NGO kræve sanktioner mod myndighederne, hvis EU’s regler om ren luft er overtrådt?

T2 - - om håndhævelse af luftrammedirektivet med kommentar til EU-domstolens dom i C-752/18 Deutsche Umwelthilfe

AU - Pagh-Rasmussen, Peter

PY - 2020/4/2

Y1 - 2020/4/2

N2 - Muligheden for at borgerne kan håndhæve EU’s regler om luftkvalitet har givet anledning til betydelig usikkerhed i Danmark. Dette hænger bl.a. sammen med, at reglerne i dele af teorien er betegnet som ”miljøkrav uden adressat”, selv om Miljøstyrelsen er forpligtet umiddelbart af reglerne, og EU-Domstolen i 2008 fastslog, at hvis luftkvalitetsnormerne er overskredet, har berørte borgere krav på at kunne håndhæve reglerne over for de ansvarlige nationale myndigheder. I sag C-404/13 ClientEarth fastslog EU-Domstolen tillige, at denne ret til håndhævelse af kravene til luftkvalitet også omfatter miljøorganisationer, og at de nationale domstole har pligt til at påbyde myndighederne at vedtage de fornødne foranstaltninger. Senest har EU-Domstolens Store afdeling i dom af 19. december 2019 i sag C-752/18 Deutsche Umwelthilfe taget stilling til, om EU-retten stiller krav om, at en ansvarlig minister kan sættes i fængsel, hvis den ansvarlige minister ikke efterkommer påbud fra en domstol om at gennemføre de nødvendige forbud mod biltrafik for at opfylde EU’s direktiv om ren luft. Modsat hvad mange danske jurister nok vil forvente, er den præjudicielle dom ikke en klar afvisning, men åbner mulighed for et bekræftende svar. Dommen indeholder derfor principielle forfatningsretlige, retssikkerhedsmæssige, processuelle og miljøretlige aspekter. Men dommen bør også give anledning til mere principielle overvejelser om den danske gennemførelse af EU’s direktiv 2008/50 om ren luft. Dette er emnet for denne artikel, der indledes med en kort indføring i EU’s regler om luftkvalitet og EU-domstolens tidligere domme om retsvirkningen af disse regler.

AB - Muligheden for at borgerne kan håndhæve EU’s regler om luftkvalitet har givet anledning til betydelig usikkerhed i Danmark. Dette hænger bl.a. sammen med, at reglerne i dele af teorien er betegnet som ”miljøkrav uden adressat”, selv om Miljøstyrelsen er forpligtet umiddelbart af reglerne, og EU-Domstolen i 2008 fastslog, at hvis luftkvalitetsnormerne er overskredet, har berørte borgere krav på at kunne håndhæve reglerne over for de ansvarlige nationale myndigheder. I sag C-404/13 ClientEarth fastslog EU-Domstolen tillige, at denne ret til håndhævelse af kravene til luftkvalitet også omfatter miljøorganisationer, og at de nationale domstole har pligt til at påbyde myndighederne at vedtage de fornødne foranstaltninger. Senest har EU-Domstolens Store afdeling i dom af 19. december 2019 i sag C-752/18 Deutsche Umwelthilfe taget stilling til, om EU-retten stiller krav om, at en ansvarlig minister kan sættes i fængsel, hvis den ansvarlige minister ikke efterkommer påbud fra en domstol om at gennemføre de nødvendige forbud mod biltrafik for at opfylde EU’s direktiv om ren luft. Modsat hvad mange danske jurister nok vil forvente, er den præjudicielle dom ikke en klar afvisning, men åbner mulighed for et bekræftende svar. Dommen indeholder derfor principielle forfatningsretlige, retssikkerhedsmæssige, processuelle og miljøretlige aspekter. Men dommen bør også give anledning til mere principielle overvejelser om den danske gennemførelse af EU’s direktiv 2008/50 om ren luft. Dette er emnet for denne artikel, der indledes med en kort indføring i EU’s regler om luftkvalitet og EU-domstolens tidligere domme om retsvirkningen af disse regler.

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 2020

SP - 22

EP - 29

JO - Juristen

JF - Juristen

SN - 0107-699X

IS - 1

ER -

ID: 239016976