«Jeg kender lidt ordene. Det er en lille smule ligesom mit sprog»: Manifestationer af sproglig opmærksomhed hos tre elever i 1., 5. og 7. klasse

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

Standard

«Jeg kender lidt ordene. Det er en lille smule ligesom mit sprog»: Manifestationer af sproglig opmærksomhed hos tre elever i 1., 5. og 7. klasse. / Drachmann, Natascha.

I: Nordand – Nordisk tidsskrift for andrespråksforskning , Bind 18, Nr. 2, 09.2023, s. 92-109.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

Harvard

Drachmann, N 2023, '«Jeg kender lidt ordene. Det er en lille smule ligesom mit sprog»: Manifestationer af sproglig opmærksomhed hos tre elever i 1., 5. og 7. klasse', Nordand – Nordisk tidsskrift for andrespråksforskning , bind 18, nr. 2, s. 92-109. https://doi.org/10.18261/nordand.18.2.2

APA

Drachmann, N. (2023). «Jeg kender lidt ordene. Det er en lille smule ligesom mit sprog»: Manifestationer af sproglig opmærksomhed hos tre elever i 1., 5. og 7. klasse. Nordand – Nordisk tidsskrift for andrespråksforskning , 18(2), 92-109. https://doi.org/10.18261/nordand.18.2.2

Vancouver

Drachmann N. «Jeg kender lidt ordene. Det er en lille smule ligesom mit sprog»: Manifestationer af sproglig opmærksomhed hos tre elever i 1., 5. og 7. klasse. Nordand – Nordisk tidsskrift for andrespråksforskning . 2023 sep.;18(2):92-109. https://doi.org/10.18261/nordand.18.2.2

Author

Drachmann, Natascha. / «Jeg kender lidt ordene. Det er en lille smule ligesom mit sprog»: Manifestationer af sproglig opmærksomhed hos tre elever i 1., 5. og 7. klasse. I: Nordand – Nordisk tidsskrift for andrespråksforskning . 2023 ; Bind 18, Nr. 2. s. 92-109.

Bibtex

@article{08111ebff49d4d349c568666079c5e3b,
title = "«Jeg kender lidt ordene. Det er en lille smule ligesom mit sprog»: Manifestationer af sproglig opm{\ae}rksomhed hos tre elever i 1., 5. og 7. klasse",
abstract = "Inden for forskning i f{\o}rste-, andet- og fremmedsprogsdidaktik har sproglig opm{\ae}rksomhed v{\ae}ret unders{\o}gt ud fra forskellige perspektiver og gennem forskellige begreber via b{\aa}de en et- og flersproget tilgang. Karakteristisk for forskningsfeltet er den store m{\ae}ngde kvantitative teststudier, der afd{\ae}kker effekten af sproglig opm{\ae}rksomhed, mens der findes f{\aa} kvalitative studier, der unders{\o}ger, hvordan sproglig opm{\ae}rksomhed manifesterer sig hos elever i klasserummet. Artiklen {\o}nsker at bidrage til en udvidelse af det kvalitative felt. Via et fokuseret og eksplorativt multicasestudie forankret i en flersprogethedsdidaktisk kontekst unders{\o}ger artiklen, hvordan sproglig opm{\ae}rksomhed manifesterer sig hos tre elever med andre f{\o}rstesprog end dansk i henholdsvis 1., 5. og 7. klasse, og hvordan elevernes flersprogethed kommer til udtryk heri. Den konceptuelle ramme for analysen er en operationalisering af sproglig opm{\ae}rksomhed, udformet i NN-projektet, der med afs{\ae}t i og en videreudvikling af Gomberts og van Liers tidligere arbejde skelner mellem tre former for sproglig opm{\ae}rksomhed (praktisk, metasproglig, kritisk) samt mellem ni sproglige niveauer, som opm{\ae}rksomheden kan rettes mod. Med afs{\ae}t i en kvalitativ indholdsanalyse af klasserumsdata i form af feltnoter, lydoptagelser, fotos og elevartefakter viser artiklen, at caseelevernes sproglige opm{\ae}rksomhed tager forskellige verbale, nonverbale og visuelle udtryksformer og har forskellige funktioner, men at f{\ae}llesn{\ae}vneren for dem er, at de tre former for sproglig opm{\ae}rksomhed manifesterer sig via en vekselvirkning mellem hinanden. Artiklen diskuterer afslutningsvis, hvordan eksterne faktorer s{\aa}som alder, flersprogethed, sproglig og kognitiv udvikling samt skolebaserede erfaringer indg{\aa}r i et komplekst samspil med og har en betydning for elevernes manifestationer af sproglig opm{\ae}rksomhed.",
author = "Natascha Drachmann",
year = "2023",
month = sep,
doi = "10.18261/nordand.18.2.2",
language = "Dansk",
volume = "18",
pages = "92--109",
journal = "Nordand – Nordisk tidsskrift for andrespr{\aa}ksforskning ",
issn = "0809-9227",
publisher = "Universitetsforlaget",
number = "2",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - «Jeg kender lidt ordene. Det er en lille smule ligesom mit sprog»: Manifestationer af sproglig opmærksomhed hos tre elever i 1., 5. og 7. klasse

AU - Drachmann, Natascha

PY - 2023/9

Y1 - 2023/9

N2 - Inden for forskning i første-, andet- og fremmedsprogsdidaktik har sproglig opmærksomhed været undersøgt ud fra forskellige perspektiver og gennem forskellige begreber via både en et- og flersproget tilgang. Karakteristisk for forskningsfeltet er den store mængde kvantitative teststudier, der afdækker effekten af sproglig opmærksomhed, mens der findes få kvalitative studier, der undersøger, hvordan sproglig opmærksomhed manifesterer sig hos elever i klasserummet. Artiklen ønsker at bidrage til en udvidelse af det kvalitative felt. Via et fokuseret og eksplorativt multicasestudie forankret i en flersprogethedsdidaktisk kontekst undersøger artiklen, hvordan sproglig opmærksomhed manifesterer sig hos tre elever med andre førstesprog end dansk i henholdsvis 1., 5. og 7. klasse, og hvordan elevernes flersprogethed kommer til udtryk heri. Den konceptuelle ramme for analysen er en operationalisering af sproglig opmærksomhed, udformet i NN-projektet, der med afsæt i og en videreudvikling af Gomberts og van Liers tidligere arbejde skelner mellem tre former for sproglig opmærksomhed (praktisk, metasproglig, kritisk) samt mellem ni sproglige niveauer, som opmærksomheden kan rettes mod. Med afsæt i en kvalitativ indholdsanalyse af klasserumsdata i form af feltnoter, lydoptagelser, fotos og elevartefakter viser artiklen, at caseelevernes sproglige opmærksomhed tager forskellige verbale, nonverbale og visuelle udtryksformer og har forskellige funktioner, men at fællesnævneren for dem er, at de tre former for sproglig opmærksomhed manifesterer sig via en vekselvirkning mellem hinanden. Artiklen diskuterer afslutningsvis, hvordan eksterne faktorer såsom alder, flersprogethed, sproglig og kognitiv udvikling samt skolebaserede erfaringer indgår i et komplekst samspil med og har en betydning for elevernes manifestationer af sproglig opmærksomhed.

AB - Inden for forskning i første-, andet- og fremmedsprogsdidaktik har sproglig opmærksomhed været undersøgt ud fra forskellige perspektiver og gennem forskellige begreber via både en et- og flersproget tilgang. Karakteristisk for forskningsfeltet er den store mængde kvantitative teststudier, der afdækker effekten af sproglig opmærksomhed, mens der findes få kvalitative studier, der undersøger, hvordan sproglig opmærksomhed manifesterer sig hos elever i klasserummet. Artiklen ønsker at bidrage til en udvidelse af det kvalitative felt. Via et fokuseret og eksplorativt multicasestudie forankret i en flersprogethedsdidaktisk kontekst undersøger artiklen, hvordan sproglig opmærksomhed manifesterer sig hos tre elever med andre førstesprog end dansk i henholdsvis 1., 5. og 7. klasse, og hvordan elevernes flersprogethed kommer til udtryk heri. Den konceptuelle ramme for analysen er en operationalisering af sproglig opmærksomhed, udformet i NN-projektet, der med afsæt i og en videreudvikling af Gomberts og van Liers tidligere arbejde skelner mellem tre former for sproglig opmærksomhed (praktisk, metasproglig, kritisk) samt mellem ni sproglige niveauer, som opmærksomheden kan rettes mod. Med afsæt i en kvalitativ indholdsanalyse af klasserumsdata i form af feltnoter, lydoptagelser, fotos og elevartefakter viser artiklen, at caseelevernes sproglige opmærksomhed tager forskellige verbale, nonverbale og visuelle udtryksformer og har forskellige funktioner, men at fællesnævneren for dem er, at de tre former for sproglig opmærksomhed manifesterer sig via en vekselvirkning mellem hinanden. Artiklen diskuterer afslutningsvis, hvordan eksterne faktorer såsom alder, flersprogethed, sproglig og kognitiv udvikling samt skolebaserede erfaringer indgår i et komplekst samspil med og har en betydning for elevernes manifestationer af sproglig opmærksomhed.

U2 - 10.18261/nordand.18.2.2

DO - 10.18261/nordand.18.2.2

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 18

SP - 92

EP - 109

JO - Nordand – Nordisk tidsskrift for andrespråksforskning

JF - Nordand – Nordisk tidsskrift for andrespråksforskning

SN - 0809-9227

IS - 2

ER -

ID: 325499718