Informationskompetente studieledere: Om sammenhænge mellem studielederes brug af videnskilder og deres ledelsestilgange
Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › fagfællebedømt
Standard
Informationskompetente studieledere : Om sammenhænge mellem studielederes brug af videnskilder og deres ledelsestilgange . / Harboe, Thomas; Rump, Camilla Østerberg; Hyldegård, Jette Seiden; Bruun, Jesper.
I: Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, Bind 12, Nr. 22, 2017, s. 48-63.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › fagfællebedømt
Harvard
APA
Vancouver
Author
Bibtex
}
RIS
TY - JOUR
T1 - Informationskompetente studieledere
T2 - Dansk Universitetspædagogisk Netværk (DUN) 2016
AU - Harboe, Thomas
AU - Rump, Camilla Østerberg
AU - Hyldegård, Jette Seiden
AU - Bruun, Jesper
N1 - Paper til Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift (DUT) baseret på konferencebidrag til Dansk Universitetspædagogisk Netværks-konference (DUN) i maj 2016.
PY - 2017
Y1 - 2017
N2 - Studieledelse er under pres fra styringstiltag, der kræver at studieledere i dag kan balancere kompetent mellem pædagogisk og administrativ ledelse. Artiklen ser nærmere på mulige træk ved denne udvikling igennem en undersøgelse af studielederes brug af viden og syn på studieledelse. På baggrund af en spørgeskemaundersøgelse blandt studieledere på et større dansk universitet identificeres en mulig sammenhæng mellem studielederes brug af videnskilder og deres opfattelser af studieledelse. Analysens implikationer for praksis diskuteres, herunder for udvikling af studier og undervisning lokalt. Det konkluderes, at der er behov for at følge op på undersøgelsens resultater med en større undersøgelse.
AB - Studieledelse er under pres fra styringstiltag, der kræver at studieledere i dag kan balancere kompetent mellem pædagogisk og administrativ ledelse. Artiklen ser nærmere på mulige træk ved denne udvikling igennem en undersøgelse af studielederes brug af viden og syn på studieledelse. På baggrund af en spørgeskemaundersøgelse blandt studieledere på et større dansk universitet identificeres en mulig sammenhæng mellem studielederes brug af videnskilder og deres opfattelser af studieledelse. Analysens implikationer for praksis diskuteres, herunder for udvikling af studier og undervisning lokalt. Det konkluderes, at der er behov for at følge op på undersøgelsens resultater med en større undersøgelse.
UR - http://www.dun-net.dk/media/235176/studieledernes-egne-oplevelser-af-rammer-og-vilkaar-for-paedagogisk-ledelse-paper.pdf
UR - http://www.dun-net.dk/aktiviteter/2016/dun-konferencen-2016/
M3 - Tidsskriftartikel
VL - 12
SP - 48
EP - 63
JO - Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift
JF - Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift
SN - 1901-5089
IS - 22
Y2 - 17 May 2016 through 18 May 2016
ER -
ID: 222749625