Forsigtighedsprincippet og bekæmpelsen af covid-19

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelfagfællebedømt

Standard

Forsigtighedsprincippet og bekæmpelsen af covid-19. / Pagh-Rasmussen, Peter.

I: Tidsskrift for Miljø, Bind 2021, Nr. 3, 15.04.2021, s. 97-104.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelfagfællebedømt

Harvard

Pagh-Rasmussen, P 2021, 'Forsigtighedsprincippet og bekæmpelsen af covid-19', Tidsskrift for Miljø, bind 2021, nr. 3, s. 97-104.

APA

Pagh-Rasmussen, P. (2021). Forsigtighedsprincippet og bekæmpelsen af covid-19. Tidsskrift for Miljø, 2021(3), 97-104.

Vancouver

Pagh-Rasmussen P. Forsigtighedsprincippet og bekæmpelsen af covid-19. Tidsskrift for Miljø. 2021 apr. 15;2021(3):97-104.

Author

Pagh-Rasmussen, Peter. / Forsigtighedsprincippet og bekæmpelsen af covid-19. I: Tidsskrift for Miljø. 2021 ; Bind 2021, Nr. 3. s. 97-104.

Bibtex

@article{a8a567564d1d40bb9f02df865938ed0c,
title = "Forsigtighedsprincippet og bek{\ae}mpelsen af covid-19",
abstract = "Efter et {\aa}r med omfattende indskr{\ae}nkninger i borgernes dagligdag pga. covid-19 er det velkendt, at en central begrundelse for de mange restriktioner er, at regeringen anvender et {\textquoteright}forsigtighedsprincip{\textquoteright}. Dette gjaldt ved den f{\o}rste nedlukning i marts, og det gjaldt ved kravet om aflivning af mink og ved nedlukningen i december. Tilsvarende har forsigtighedsprincippet v{\ae}ret en del af den b{\ae}rende begrundelse for den forsigtige oplukning i marts 2021. Da indgrebene er underst{\o}ttet af vurderinger fra eksperter, efterlader det ikke meget rum for diskussion. Det akademiske og retlige sp{\o}rgsm{\aa}l er imidlertid, hvilken betydning har forsigtighedsprincippet som begrundelse. For hvis restriktionerne kan begrundes som n{\o}dvendige for at undg{\aa} at pandemien kommer ud af kontrol, at mennesker d{\o}r og sundhedssystemet overbelastes, er der ingen grund til at fremh{\ae}ve, at regeringen har valgt et forsigtighedsprincip, der i s{\aa} fald blot er en overfl{\o}dig retorisk mellemregning. Dette er emnet for denne artikel, der bl.a. p{\aa} grundlag af Folketingets uvildige ekspertrapport fra januar 2021 belyser, hvilket meningsindhold forsigtighedsprincippet er tillagt i bek{\ae}mpelsen af covid-19. Dette sammenholdes med det EU-retlige forsigtighedsprincip, der er et traktatf{\ae}stet princip, som finder anvendelse, n{\aa}r der hersker videnskabelig usikkerhed om, hvorvidt bestemte produkter og aktiviteter giver anledning til v{\ae}sentlige milj{\o}- eller sundhedsm{\ae}ssige risici, og hvis retlige meningsindhold er fastlagt af EU-Domstolen. ",
author = "Peter Pagh-Rasmussen",
year = "2021",
month = apr,
day = "15",
language = "Dansk",
volume = "2021",
pages = "97--104",
journal = "Tidsskrift for Milj{\o}",
issn = "1603-8398",
publisher = "Dj{\o}f Forlag",
number = "3",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Forsigtighedsprincippet og bekæmpelsen af covid-19

AU - Pagh-Rasmussen, Peter

PY - 2021/4/15

Y1 - 2021/4/15

N2 - Efter et år med omfattende indskrænkninger i borgernes dagligdag pga. covid-19 er det velkendt, at en central begrundelse for de mange restriktioner er, at regeringen anvender et ’forsigtighedsprincip’. Dette gjaldt ved den første nedlukning i marts, og det gjaldt ved kravet om aflivning af mink og ved nedlukningen i december. Tilsvarende har forsigtighedsprincippet været en del af den bærende begrundelse for den forsigtige oplukning i marts 2021. Da indgrebene er understøttet af vurderinger fra eksperter, efterlader det ikke meget rum for diskussion. Det akademiske og retlige spørgsmål er imidlertid, hvilken betydning har forsigtighedsprincippet som begrundelse. For hvis restriktionerne kan begrundes som nødvendige for at undgå at pandemien kommer ud af kontrol, at mennesker dør og sundhedssystemet overbelastes, er der ingen grund til at fremhæve, at regeringen har valgt et forsigtighedsprincip, der i så fald blot er en overflødig retorisk mellemregning. Dette er emnet for denne artikel, der bl.a. på grundlag af Folketingets uvildige ekspertrapport fra januar 2021 belyser, hvilket meningsindhold forsigtighedsprincippet er tillagt i bekæmpelsen af covid-19. Dette sammenholdes med det EU-retlige forsigtighedsprincip, der er et traktatfæstet princip, som finder anvendelse, når der hersker videnskabelig usikkerhed om, hvorvidt bestemte produkter og aktiviteter giver anledning til væsentlige miljø- eller sundhedsmæssige risici, og hvis retlige meningsindhold er fastlagt af EU-Domstolen.

AB - Efter et år med omfattende indskrænkninger i borgernes dagligdag pga. covid-19 er det velkendt, at en central begrundelse for de mange restriktioner er, at regeringen anvender et ’forsigtighedsprincip’. Dette gjaldt ved den første nedlukning i marts, og det gjaldt ved kravet om aflivning af mink og ved nedlukningen i december. Tilsvarende har forsigtighedsprincippet været en del af den bærende begrundelse for den forsigtige oplukning i marts 2021. Da indgrebene er understøttet af vurderinger fra eksperter, efterlader det ikke meget rum for diskussion. Det akademiske og retlige spørgsmål er imidlertid, hvilken betydning har forsigtighedsprincippet som begrundelse. For hvis restriktionerne kan begrundes som nødvendige for at undgå at pandemien kommer ud af kontrol, at mennesker dør og sundhedssystemet overbelastes, er der ingen grund til at fremhæve, at regeringen har valgt et forsigtighedsprincip, der i så fald blot er en overflødig retorisk mellemregning. Dette er emnet for denne artikel, der bl.a. på grundlag af Folketingets uvildige ekspertrapport fra januar 2021 belyser, hvilket meningsindhold forsigtighedsprincippet er tillagt i bekæmpelsen af covid-19. Dette sammenholdes med det EU-retlige forsigtighedsprincip, der er et traktatfæstet princip, som finder anvendelse, når der hersker videnskabelig usikkerhed om, hvorvidt bestemte produkter og aktiviteter giver anledning til væsentlige miljø- eller sundhedsmæssige risici, og hvis retlige meningsindhold er fastlagt af EU-Domstolen.

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 2021

SP - 97

EP - 104

JO - Tidsskrift for Miljø

JF - Tidsskrift for Miljø

SN - 1603-8398

IS - 3

ER -

ID: 277232645