Flersprogethedsdidaktik og sproglig opmærksomhed - Et læreplansstudie på tværs af sprogfag og klassetrin i den danske grundskole

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

Standard

Flersprogethedsdidaktik og sproglig opmærksomhed - Et læreplansstudie på tværs af sprogfag og klassetrin i den danske grundskole. / Drachmann, Natascha.

I: Acta Didactica Norden, Bind 17, Nr. 1, 2023.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

Harvard

Drachmann, N 2023, 'Flersprogethedsdidaktik og sproglig opmærksomhed - Et læreplansstudie på tværs af sprogfag og klassetrin i den danske grundskole', Acta Didactica Norden, bind 17, nr. 1. https://doi.org/10.5617/adno.9831

APA

Drachmann, N. (2023). Flersprogethedsdidaktik og sproglig opmærksomhed - Et læreplansstudie på tværs af sprogfag og klassetrin i den danske grundskole. Acta Didactica Norden, 17(1). https://doi.org/10.5617/adno.9831

Vancouver

Drachmann N. Flersprogethedsdidaktik og sproglig opmærksomhed - Et læreplansstudie på tværs af sprogfag og klassetrin i den danske grundskole. Acta Didactica Norden. 2023;17(1). https://doi.org/10.5617/adno.9831

Author

Drachmann, Natascha. / Flersprogethedsdidaktik og sproglig opmærksomhed - Et læreplansstudie på tværs af sprogfag og klassetrin i den danske grundskole. I: Acta Didactica Norden. 2023 ; Bind 17, Nr. 1.

Bibtex

@article{862517c8e7b04cd1b704b8d5c205a924,
title = "Flersprogethedsdidaktik og sproglig opm{\ae}rksomhed - Et l{\ae}replansstudie p{\aa} tv{\ae}rs af sprogfag og klassetrin i den danske grundskole",
abstract = "Inden for nordisk uddannelsesforskning har der de seneste {\aa}rtier v{\ae}ret en {\o}get interesse for at unders{\o}ge sproglig opm{\ae}rksomhed i en flersprogethedsdidaktisk kontekst i krydsfeltet mellem f{\o}rste-, andet- og fremmedsprogsdidaktik. Studier peger p{\aa}, at sprogfagene i nordens skoler bygger p{\aa} en etsprogethedsnorm og at fagenes l{\ae}replaner indeholder et udviklingspotentiale. Grundlaget for at kunne udvikle sprogfagenes l{\ae}replaner er dog en klarl{\ae}gning af, hvilken form for flersprogethedsdidaktik og sproglig opm{\ae}rksomhed, der allerede er implementeret i og p{\aa} tv{\ae}rs af l{\ae}replanerne for dermed at opdage, hvad der mangler. Med afs{\ae}t i en kvalitativ indholdsanalyse af l{\ae}replaner for faget dansk, dansk som andetsprog, engelsk, fransk og tysk unders{\o}ger artiklen, hvordan flersprogethedsdidaktik og sproglig opm{\ae}rksomhed er integreret i og p{\aa} tv{\ae}rs af sprogfagene fra 1.-7. klasse i den danske grundskole. Analysen viser, at b{\aa}de flersprogethedsdidaktik og sproglig opm{\ae}rksomhed er integreret i l{\ae}replanerne, men mens flersprogethedsdidaktik er b{\aa}de sporadisk og usystematisk implementeret prim{\ae}rt som et begynderdidaktisk redskab, er sproglig opm{\ae}rksomhed indt{\ae}nkt med blik for kontinuitet og progression dog overvejende via en etsprogethedsnorm. Sprogfagenes l{\ae}replaner besidder s{\aa}ledes et stort flersprogethedsdidaktisk udviklingspotentiale, heriblandt at danskfaget i h{\o}jere grad skal se sig selv som ogs{\aa} et sprogtilegnelsesfag og ikke kun som et literacyfag og at et st{\o}rre fokus p{\aa} dannelsesaspektet i sprogfagene vil kunne legitimere arbejdet med en flersprogethedsdidaktik. Trods en fin implementering af sproglig opm{\ae}rksomhed indeholder l{\ae}replanerne potentiale til i h{\o}jere grad at koble sproglig opm{\ae}rksomhed sammen med en flersprogethedsdidaktik samt at den kritiske sproglige opm{\ae}rksomhed kan indf{\o}res allerede fra de mindste klassetrin",
author = "Natascha Drachmann",
year = "2023",
doi = "10.5617/adno.9831",
language = "Dansk",
volume = "17",
journal = "Acta Didactica Norden",
issn = "1504-9922",
publisher = "Acta Didactica Norge",
number = "1",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Flersprogethedsdidaktik og sproglig opmærksomhed - Et læreplansstudie på tværs af sprogfag og klassetrin i den danske grundskole

AU - Drachmann, Natascha

PY - 2023

Y1 - 2023

N2 - Inden for nordisk uddannelsesforskning har der de seneste årtier været en øget interesse for at undersøge sproglig opmærksomhed i en flersprogethedsdidaktisk kontekst i krydsfeltet mellem første-, andet- og fremmedsprogsdidaktik. Studier peger på, at sprogfagene i nordens skoler bygger på en etsprogethedsnorm og at fagenes læreplaner indeholder et udviklingspotentiale. Grundlaget for at kunne udvikle sprogfagenes læreplaner er dog en klarlægning af, hvilken form for flersprogethedsdidaktik og sproglig opmærksomhed, der allerede er implementeret i og på tværs af læreplanerne for dermed at opdage, hvad der mangler. Med afsæt i en kvalitativ indholdsanalyse af læreplaner for faget dansk, dansk som andetsprog, engelsk, fransk og tysk undersøger artiklen, hvordan flersprogethedsdidaktik og sproglig opmærksomhed er integreret i og på tværs af sprogfagene fra 1.-7. klasse i den danske grundskole. Analysen viser, at både flersprogethedsdidaktik og sproglig opmærksomhed er integreret i læreplanerne, men mens flersprogethedsdidaktik er både sporadisk og usystematisk implementeret primært som et begynderdidaktisk redskab, er sproglig opmærksomhed indtænkt med blik for kontinuitet og progression dog overvejende via en etsprogethedsnorm. Sprogfagenes læreplaner besidder således et stort flersprogethedsdidaktisk udviklingspotentiale, heriblandt at danskfaget i højere grad skal se sig selv som også et sprogtilegnelsesfag og ikke kun som et literacyfag og at et større fokus på dannelsesaspektet i sprogfagene vil kunne legitimere arbejdet med en flersprogethedsdidaktik. Trods en fin implementering af sproglig opmærksomhed indeholder læreplanerne potentiale til i højere grad at koble sproglig opmærksomhed sammen med en flersprogethedsdidaktik samt at den kritiske sproglige opmærksomhed kan indføres allerede fra de mindste klassetrin

AB - Inden for nordisk uddannelsesforskning har der de seneste årtier været en øget interesse for at undersøge sproglig opmærksomhed i en flersprogethedsdidaktisk kontekst i krydsfeltet mellem første-, andet- og fremmedsprogsdidaktik. Studier peger på, at sprogfagene i nordens skoler bygger på en etsprogethedsnorm og at fagenes læreplaner indeholder et udviklingspotentiale. Grundlaget for at kunne udvikle sprogfagenes læreplaner er dog en klarlægning af, hvilken form for flersprogethedsdidaktik og sproglig opmærksomhed, der allerede er implementeret i og på tværs af læreplanerne for dermed at opdage, hvad der mangler. Med afsæt i en kvalitativ indholdsanalyse af læreplaner for faget dansk, dansk som andetsprog, engelsk, fransk og tysk undersøger artiklen, hvordan flersprogethedsdidaktik og sproglig opmærksomhed er integreret i og på tværs af sprogfagene fra 1.-7. klasse i den danske grundskole. Analysen viser, at både flersprogethedsdidaktik og sproglig opmærksomhed er integreret i læreplanerne, men mens flersprogethedsdidaktik er både sporadisk og usystematisk implementeret primært som et begynderdidaktisk redskab, er sproglig opmærksomhed indtænkt med blik for kontinuitet og progression dog overvejende via en etsprogethedsnorm. Sprogfagenes læreplaner besidder således et stort flersprogethedsdidaktisk udviklingspotentiale, heriblandt at danskfaget i højere grad skal se sig selv som også et sprogtilegnelsesfag og ikke kun som et literacyfag og at et større fokus på dannelsesaspektet i sprogfagene vil kunne legitimere arbejdet med en flersprogethedsdidaktik. Trods en fin implementering af sproglig opmærksomhed indeholder læreplanerne potentiale til i højere grad at koble sproglig opmærksomhed sammen med en flersprogethedsdidaktik samt at den kritiske sproglige opmærksomhed kan indføres allerede fra de mindste klassetrin

U2 - 10.5617/adno.9831

DO - 10.5617/adno.9831

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 17

JO - Acta Didactica Norden

JF - Acta Didactica Norden

SN - 1504-9922

IS - 1

ER -

ID: 319174853