Digitale spor på papiret: En korpusundersøgelse af danske gymnasieelevers tekstnormer, tekstlogikker og brug af digitale skriveredskaber

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportPh.d.-afhandling

Dokumenter

  • Mie Bligaard Christoffersen
Afhandlingen Digitale spor på papiret undersøger hvad digitale indfødte, der er vokset op med digitale tekstlogikker og -normer, møder af udfordringer når de i skolesammenhæng får til opgave at skrive tekster,der er tænkt til og tilpasset papir.Datamaterialet er et tekstkorpus bestående af 506 danske gymnasiestile skrevet i årene 2012-2016 med omkring ½ million fortløbende ord. I afhandlingen analyseres gymnasieelevernes anvendelse af skriveprogrammer og stavekontroller, hvorvidt de inddrager træk fra sms-og chat-sprog, og hvordan og hvornår de refererer til henholdsvis trykte og digitale kilder.Undersøgelserne viser at eleverne sagtens kan tilpasse deres skriftsprog til forskellige medier og materialer, men også at de ikke nødvendigvis mestrer deres digitale skriveredskaber.
OriginalsprogDansk
ForlagDet Humanistiske Fakultet, Københavns Universitet
Antal sider248
StatusUdgivet - 2016

Note vedr. afhandling

Ph.d. afhandling forsvaret 25. november 2016

Antal downloads er baseret på statistik fra Google Scholar og www.ku.dk


Ingen data tilgængelig

ID: 169291103