Den engelske stats regulering af forholdet mellem staten og henholdsvis anglikanisme og islam

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskningfagfællebedømt

Standard

Den engelske stats regulering af forholdet mellem staten og henholdsvis anglikanisme og islam. / Vinding, Niels Valdemar.

København : Det Teologiske Fakultet, 2009. 211 s.

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskningfagfællebedømt

Harvard

Vinding, NV 2009, Den engelske stats regulering af forholdet mellem staten og henholdsvis anglikanisme og islam. Det Teologiske Fakultet, København. <https://rex.kb.dk/KGL:KGL01007987762>

APA

Vinding, N. V. (2009). Den engelske stats regulering af forholdet mellem staten og henholdsvis anglikanisme og islam. Det Teologiske Fakultet. https://rex.kb.dk/KGL:KGL01007987762

Vancouver

Vinding NV. Den engelske stats regulering af forholdet mellem staten og henholdsvis anglikanisme og islam. København: Det Teologiske Fakultet, 2009. 211 s.

Author

Vinding, Niels Valdemar. / Den engelske stats regulering af forholdet mellem staten og henholdsvis anglikanisme og islam. København : Det Teologiske Fakultet, 2009. 211 s.

Bibtex

@book{f930a560754d11de8bc9000ea68e967b,
title = "Den engelske stats regulering af forholdet mellem staten og henholdsvis anglikanisme og islam",
abstract = "Dette speciale unders{\o}ger den engelske stats regulering af forholdet mellem staten og henholdsvis anlikanisme og islam. Det prim{\ae}re fokus i opgaven er p{\aa} forst{\aa}elsen af dette forhold og de udfordringer, som staten og religionerne st{\aa}r overfor i anden halvdel af det tyvende og begyndelsen af det enogtyvende {\aa}rhundrede. Denne udfordrede situation opst{\aa}r med den tiltagende indvandring, migrationen og flygtningestr{\o}mmer op igennem 1960'erne, 1970'erne og 1980'erne. Forholdet til religionerne i England er i denne periode prim{\ae}rt reguleret af racesp{\o}rgsm{\aa}let, men med Rushdie-aff{\ae}ren i 1989, og den deraf f{\o}lgende ekspliciterde islamiske identitet, bliver det tydeligt, at religion som s{\aa}dan er blevet fors{\o}mt i lovgivningen. Dette bliver yderligere tydeligt med selvmordsbomberne i London den 7. juli 2005. For at unders{\o}ge denne overordnede problemstilling tager det f{\o}rste kapitel udgangspunkt i det historiske forhold mellem stat og kirke, som f{\o}des i den engelske reformation. Staten opst{\aa}r som en fortsat voksende administrativt apparat og den engelske kirke f{\aa}r sin egen identitet netop i reformationen og bruddet med den katolske kirke. Stat og kirke har fra f{\o}rste f{\ae}rd f{\ae}lles anliggende i en gensidig afgr{\ae}nsning, men det er f{\o}rst med tolerancen og religionsfrihed, at forholdet mellem disse endeligt afklares. For at besvare den overordnede problemstilling unders{\o}ges regulering som regering og styring af adf{\ae}rd i den distinkte tankegang, som Michel Foucault l{\ae}gger for dagen med id{\'e}en om guvernementalitet. Dette teoretiske udgangspunkt anvendes p{\aa} forholdet mellem stat og religion, som det kommer til udtryk i multikulturalismen. Dette forhold viser sig forst{\aa}elig som et differentieret medborgerskab, som forpligter b{\aa}de de kristne og muslimerne, ligesom det fordrer en vedvarende evaluering af normer og v{\ae}rdier, der er fremmede for b{\aa}de den engelske stat og samfund. Som det klart st{\o}rste trossamfund i England, betragter den engelske kirke det som sit ansvar, at benytte sig af sine t{\ae}tte relationer til staten og sin betragtelige autonomi til at p{\aa}virke statens tilgang til religion generelt og islam specifikt. Dette sker i det engelske parlament, og det sker i offentlige sammenh{\ae}nge, hvor s{\ae}rligt den engelske regering kritiseres for sin manglende forst{\aa}else af muslimers behov for anerkendelse af de islamiske retsprincipper. S{\ae}rligt {\o}nsker muslimerne den private ret og familieforhold reguleret i forhold til de principper, der er i shari'a. Reguleringen af forholdet mellem staten og islam forbliver uafklaret, men de engelske normer om tolerance fors{\o}ges genformuleret, som alternativ til en destruktiv mangel p{\aa} anerkendelse mellem b{\aa}de staten og islam. ",
author = "Vinding, {Niels Valdemar}",
note = "Specialet kan rekvireres p{\aa} det kongelige bibliotek: https://primo-7.kb.dk/primo_library/libweb/action/display.do?ct=display&doc=KGL01_PRIMO007917743&indx=5&fn=search&vl(132594644UI1)=theses&ct=search&vid=KGL&indx=1&dum=true&vl(140144189UI0)=any&vl(freeText0)=vinding&srt=rank&vl(1UI0)=contains&frbg=&tab=default_tab&mode=Basic&scp.scps=scope%3A(KGL)",
year = "2009",
language = "Dansk",
publisher = "Det Teologiske Fakultet",

}

RIS

TY - RPRT

T1 - Den engelske stats regulering af forholdet mellem staten og henholdsvis anglikanisme og islam

AU - Vinding, Niels Valdemar

N1 - Specialet kan rekvireres på det kongelige bibliotek: https://primo-7.kb.dk/primo_library/libweb/action/display.do?ct=display&doc=KGL01_PRIMO007917743&indx=5&fn=search&vl(132594644UI1)=theses&ct=search&vid=KGL&indx=1&dum=true&vl(140144189UI0)=any&vl(freeText0)=vinding&srt=rank&vl(1UI0)=contains&frbg=&tab=default_tab&mode=Basic&scp.scps=scope%3A(KGL)

PY - 2009

Y1 - 2009

N2 - Dette speciale undersøger den engelske stats regulering af forholdet mellem staten og henholdsvis anlikanisme og islam. Det primære fokus i opgaven er på forståelsen af dette forhold og de udfordringer, som staten og religionerne står overfor i anden halvdel af det tyvende og begyndelsen af det enogtyvende århundrede. Denne udfordrede situation opstår med den tiltagende indvandring, migrationen og flygtningestrømmer op igennem 1960'erne, 1970'erne og 1980'erne. Forholdet til religionerne i England er i denne periode primært reguleret af racespørgsmålet, men med Rushdie-affæren i 1989, og den deraf følgende ekspliciterde islamiske identitet, bliver det tydeligt, at religion som sådan er blevet forsømt i lovgivningen. Dette bliver yderligere tydeligt med selvmordsbomberne i London den 7. juli 2005. For at undersøge denne overordnede problemstilling tager det første kapitel udgangspunkt i det historiske forhold mellem stat og kirke, som fødes i den engelske reformation. Staten opstår som en fortsat voksende administrativt apparat og den engelske kirke får sin egen identitet netop i reformationen og bruddet med den katolske kirke. Stat og kirke har fra første færd fælles anliggende i en gensidig afgrænsning, men det er først med tolerancen og religionsfrihed, at forholdet mellem disse endeligt afklares. For at besvare den overordnede problemstilling undersøges regulering som regering og styring af adfærd i den distinkte tankegang, som Michel Foucault lægger for dagen med idéen om guvernementalitet. Dette teoretiske udgangspunkt anvendes på forholdet mellem stat og religion, som det kommer til udtryk i multikulturalismen. Dette forhold viser sig forståelig som et differentieret medborgerskab, som forpligter både de kristne og muslimerne, ligesom det fordrer en vedvarende evaluering af normer og værdier, der er fremmede for både den engelske stat og samfund. Som det klart største trossamfund i England, betragter den engelske kirke det som sit ansvar, at benytte sig af sine tætte relationer til staten og sin betragtelige autonomi til at påvirke statens tilgang til religion generelt og islam specifikt. Dette sker i det engelske parlament, og det sker i offentlige sammenhænge, hvor særligt den engelske regering kritiseres for sin manglende forståelse af muslimers behov for anerkendelse af de islamiske retsprincipper. Særligt ønsker muslimerne den private ret og familieforhold reguleret i forhold til de principper, der er i shari'a. Reguleringen af forholdet mellem staten og islam forbliver uafklaret, men de engelske normer om tolerance forsøges genformuleret, som alternativ til en destruktiv mangel på anerkendelse mellem både staten og islam.

AB - Dette speciale undersøger den engelske stats regulering af forholdet mellem staten og henholdsvis anlikanisme og islam. Det primære fokus i opgaven er på forståelsen af dette forhold og de udfordringer, som staten og religionerne står overfor i anden halvdel af det tyvende og begyndelsen af det enogtyvende århundrede. Denne udfordrede situation opstår med den tiltagende indvandring, migrationen og flygtningestrømmer op igennem 1960'erne, 1970'erne og 1980'erne. Forholdet til religionerne i England er i denne periode primært reguleret af racespørgsmålet, men med Rushdie-affæren i 1989, og den deraf følgende ekspliciterde islamiske identitet, bliver det tydeligt, at religion som sådan er blevet forsømt i lovgivningen. Dette bliver yderligere tydeligt med selvmordsbomberne i London den 7. juli 2005. For at undersøge denne overordnede problemstilling tager det første kapitel udgangspunkt i det historiske forhold mellem stat og kirke, som fødes i den engelske reformation. Staten opstår som en fortsat voksende administrativt apparat og den engelske kirke får sin egen identitet netop i reformationen og bruddet med den katolske kirke. Stat og kirke har fra første færd fælles anliggende i en gensidig afgrænsning, men det er først med tolerancen og religionsfrihed, at forholdet mellem disse endeligt afklares. For at besvare den overordnede problemstilling undersøges regulering som regering og styring af adfærd i den distinkte tankegang, som Michel Foucault lægger for dagen med idéen om guvernementalitet. Dette teoretiske udgangspunkt anvendes på forholdet mellem stat og religion, som det kommer til udtryk i multikulturalismen. Dette forhold viser sig forståelig som et differentieret medborgerskab, som forpligter både de kristne og muslimerne, ligesom det fordrer en vedvarende evaluering af normer og værdier, der er fremmede for både den engelske stat og samfund. Som det klart største trossamfund i England, betragter den engelske kirke det som sit ansvar, at benytte sig af sine tætte relationer til staten og sin betragtelige autonomi til at påvirke statens tilgang til religion generelt og islam specifikt. Dette sker i det engelske parlament, og det sker i offentlige sammenhænge, hvor særligt den engelske regering kritiseres for sin manglende forståelse af muslimers behov for anerkendelse af de islamiske retsprincipper. Særligt ønsker muslimerne den private ret og familieforhold reguleret i forhold til de principper, der er i shari'a. Reguleringen af forholdet mellem staten og islam forbliver uafklaret, men de engelske normer om tolerance forsøges genformuleret, som alternativ til en destruktiv mangel på anerkendelse mellem både staten og islam.

M3 - Rapport

BT - Den engelske stats regulering af forholdet mellem staten og henholdsvis anglikanisme og islam

PB - Det Teologiske Fakultet

CY - København

ER -

ID: 13253562