Algorithms in Everyday Media Use: A user-centered approach to studying the significance of algorithms in digital media

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportPh.d.-afhandlingForskning

Dokumenter

Ph.d.-afhandlingen Algorithms in Everyday Media Use: A user-centered approach to studying the significance of algorithms in digital media undersøger mediebrugeres forståelse af og engagement med algoritmer i digitale medier. Gennem empiriske og teoridrevne analyser af måderne, hvorpå mediebrugere oplever, italesætter og interagerer med algoritmer i digitale medier, afdækker afhandlingen, hvordan brugerne udgør en aktiv rolle for digitale mediers algoritmiske systemer. Disse empiriske undersøgelser udfordrer og opkvalificerer den populære forståelse af algoritmer, som problematiske infrastrukturelle systemer, der påvirker brugerne og fratager dem deres agensmuligheder ved fx at fange dem i indholdsloops og personaliseringsfiltrer. I stedet fremhæver projektet brugernes aktive rolle i (1) at præge algoritmiske mediers cykliske data-loops og personaliserings-mekanismer, og i (2) at præge algoritmers betydning for hverdagslivets mediebrug samt den generelle opfattelse af algoritmer i samfundet.
Afhandlingens kappe udgør et teoretisk og metodologisk fundament for afhandlingens tre forskningsartikler. Kappen introducerer en socioteknisk konceptualisering af ’algoritmer i digitale medier’ og etablerer en fælles teoriramme ved at introducere et brugerperspektiv i studiet af algoritmer, der bygger på klassisk samt nyere teori indenfor publikums- og
receptionsforskning (Hall, 1973; Shaw, 2017; Picone et al., 2019). Med dette teoretiske afsæt søger artiklerne at forstå brugernes aktive betydningsdannelse (se artikel 1), samt hvilke agensmuligheder, der opstår, i brugernes møder med algoritmer i digitale medier – hvordan deres kommunikative agens fortolkes, udøves og udfordres (se artikel 2).
Artiklerne bidrager med ny empirisk viden samt nye analytiske begreber til at forstå brugeralgoritme relationen. Dertil udforsker projektet, hvordan brugerinddragende forskningsmetoder og anvendelsen af refleksionsprompts kan gavne mediebrugerne i bedre at forstå, tage kritisk stilling til samt præge algoritmers indflydelse i digital mediebrug (se artikel 2 og 3). Afhandlingen viser således, hvordan et mediebrugerperspektiv kan bidrage til en bedre forståelse af brugerne og de udfordringer, de møder, i en tid med algoritmiske medier, og hvordan brugerinddragende forskning kan styrke brugernes engagement og vores kollektive indsats for at definere grænserne for meningsfuld algoritmisk indflydelse i hverdagen.
OriginalsprogEngelsk
Antal sider165
StatusUdgivet - 14 aug. 2022

Antal downloads er baseret på statistik fra Google Scholar og www.ku.dk


Ingen data tilgængelig

ID: 322784450