Skal der lig på forsiden for at skabe forståelse for flygtnnge?

Presse/medie

05/09/2015
”Jeg tror, man godt kan sige, at vi på en måde har ventet på dette billede. Omtalen af flygtningene har ændret sig, men billedsiden er ikke fulgt med, og billedet af drengen i vandet skærer lige igennem hele debatten og afgør, at der er tale om ufrivillige flygtninge, ikke migranter på jagt efter et bedre liv,” siger Bent Fausing.
Han spår, at billedet får ikonisk status på linje med eksempelvis den napalmbomberamte pige fra Vietnamkrigen, fordi det har en enkelthed og en dyb kompleksitet på samme tid. Det fortæller både den lille og den store historie.
”Man kan sagtens mene, at billedet er for voldsomt og vil virke forrående. Men jeg tror desværre, at det netop er sådan et billede, der er nødvendigt lige nu. Fordi situationen er så desperat, kræver det et desperat billede,” siger han.

Referencer

    Forskningsområder

  • billeder, medier, flygtninge, liv, død, affekt, engagement, visualitet, visuel kommunikation, negativ utopi

ID: 175260947