Se mig!: Den viser dig noget, du ikke kan se - selfien er meget andet end et billed af dig selv

Presse/medie

10/12/2015
For bare fire år siden, da jeg skrev min første artikel om selfies, var der én form for selfier, nemlig den vi alle kender med os selv som hovedperson. Den grundform har nu formeret sig i en lang række underkategorier – usier, felfier, healthies, disaster selfies, butties etc. Hertil kommer at stigningen i salget af smartphonens er markant, fra 30% i 2010 til næsten 90 % af markedet i dag. Alle smartphones er indrettet på at kunne vende optikken rundt og tage selfies. Og det bliver gjort i stigende grad og af alle ved enhver lejlighed. Man behøver ikke en særlig lejlighed. Det der før var et privilegie for en rig overklasse, at få malet eller fotograferet sin portræt, er nu noget alle selv kan gøre og hvert øjeblik, det sal være. Det er er lyst og kunst for alle.

Samtidig kan man notere sig, at ordet også har opnået stigende accept i de normgivende dele af kulturen, selfien er gået fra undergrundskultur til mainstream. Ordet blev i 2012 nævnt som et de tolv mest betydningsfulde nye ord af Time Magazine, i 2013 bliver det årets ord af Oxford Dictionary og samme år bliver ordet anerkendt af Dansk Sprognævn. Da Oxford Dictionary anerkender ordet var brugen af det i steget med 17.000% i 2013. Alt taler for at selfier er kommet for at blive og vil fortsætte med at stige i udbredelse; det siger de mange undergenrer, hashtags. uploads til Instagram og Facebook med al tydelighed. Som projekt har selfien det samme, som ligger i alle andre portrætter og selvportrætter: Se mig, forstå mig, tag mig til jer, ankende mig! Nu har alle mulighed for at tage del i dette sociale projekt.



”For bare fire år siden, da jeg skrev min første artikel om selfies, var der én form for selfier, nemlig den vi alle kender med os selv som hovedperson. Den grundform har nu formeret sig i en lang række underkategorier – usier, felfier, healthies, disaster selfies, butties etc. Hertil kommer at stigningen i salget af smartphonens er markant, fra 30% i 2010 til næsten 90 % af markedet i dag. Alle smartphones er indrettet på at kunne vende optikken rundt og tage selfies. Og det bliver gjort i stigende grad og af alle ved enhver lejlighed. Man behøver ikke en særlig lejlighed. Det der før var et privilegie for en rig overklasse, at få malet eller fotograferet sin portræt, er nu noget alle selv kan gøre og hvert øjeblik, det sal være. Det er er lyst og kunst for alle. Samtidig kan man notere sig, at ordet også har opnået stigende accept i de normgivende dele af kulturen, selfien er gået fra undergrundskultur til mainstream. Ordet blev i 2012 nævnt som et de tolv mest betydningsfulde nye ord af Time Magazine, i 2013 bliver det årets ord af Oxford Dictionary og samme år bliver ordet anerkendt af Dansk Sprognævn. Da Oxford Dictionary anerkender ordet var brugen af det i steget med 17.000% i 2013. Alt taler for at selfier er kommet for at blive og vil fortsætte med at stige i udbredelse; det siger de mange undergenrer, hashtags. uploads til Instagram og Facebook med al tydelighed. Som projekt har selfien det samme, som ligger i alle andre portrætter og selvportrætter: Se mig, forstå mig, tag mig til jer, ankende mig! Nu har alle mulighed for at tage del i dette sociale projekt."

Referencer

    Forskningsområder

  • Selfies, udbredelse, brug, selvportrætter, ny teknologi, sociale medier, æstetik, anerkendelse, subjektivitet, at skabe sig selv som billede, tillid, selfiens mange former, de mange brugere

ID: 175026471