Helle Kannik Haastrup
Lektor - forfremmelsesprogrammet
Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab
Emil Holms Kanal 2, 2300 København S, 22 Bygning 22, Bygning: 22-4-42
Primære forskningsområder
Jeg forsker i celebritykultur og dens kulturelle- og samfundsmæssige betydning med særlig fokus på æstetik og genrer i den digitale mediekultur.
Jeg forsker også i nyere film og tv-fiktioner og hvordan de som komplekse fortællinger spiller sammen med andre medier i den digitale mediekultur. Mine forskningsområder omfatter følgende emner:
- Celebritykulturens kulturelle og samfundsmæssige betydning og sociale medier
- Celebrities og influencers som rollemodeller på sociale medier
- Sociale medier – æstetik og populærkultur
- Filmæstetik og digital kultur
- Komplekse mediefiktioner (film og tv-serier) i den digitale mediekultur
- Tværmedial analyse af mediefiktioner
- Medieæstetik i den digitale mediekultur
- Portrætdokumentaren som genre
Aktuel forskning:
Jeg er leder for forskningsgruppen: "Tværmedialitet og mediekultur" på NorS.
Celebritykultur og aktivisme på Instagram: Jeg undersøger hvordan politikere, influencere og aktivister kommunikerer klima, kultur og politik på sociale medier med fokus på æstetik og genrer, autenticitet og selvpræsentation.
Film og tv-serier i den digitale film og mediekultur: En undersøgelse af hvordan mediefiktioner kan forstås som et kulturelt forum i den digitale mediekultur forstået i samspil med sociale medier, digitale fællesskaber og aktuelle mediebegivenheder.
Aktuelle projekter og netværk:
En fælles filmkultur? - Danmark og Tyskland i stumfilmtiden 1910-1930 (DFI/Københavns Universitet 2019-2022). Jeg deltager med et projekt om celebritykulturen i et æstetisk tværmedialt perspektiv med fokus på den danske filmstjerne Asta Nielsen. Link to "A Common Film Culture"
Nordic Celebrity Studies Network (2016-) Med-grundlægger og co-chair i dette nordiske forskningsnetværk som undersøger celebritykulturens manifestationer indenfor kultur og politik og i aktuel og historisk sammenhæng.
Undervisnings- og vejledningsområder
- Sociale medier – æstetik og kommunikation (klima, kultur, politik)
- Digitale genrer og kvalitative digitale metoder
- Film og medieæstetik
- Mediekulturanalyse
- Tværmedial teori og analyse
- Mediefiktioner - teori og analyse
- Faktuelle mediegenrer – teori og analyse
- Celebritykultur og digitale medier
- Populærkultur og sociale medier
- Filmstjernen som tværmedialt kulturelt og samfudnsmæssigt fænomen
Udvalgte publikationer
- Udgivet
Celebritykultur
Haastrup, Helle Kannik, 1 maj 2020, Frederiksberg: Samfundslitteratur. 161 s.Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapport › Bog › Forskning › fagfællebedømt
- Udgivet
Personalising climate change on Instagram: Self-presentation, authenticity and emotion
Haastrup, Helle Kannik, 2022, I: MedieKultur. 38, 72, s. 65-85Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › fagfællebedømt
- Udgivet
The Mother of Dragons in Dior: Fashion, Star Image and Self-presentation on Instagram
Haastrup, Helle Kannik, 28 dec. 2020, I: Popular Communication. 18, 4, s. 327-340 14 s.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › fagfællebedømt
- Udgivet
When Golden Globes and Stars Align: The Awards Show as a Platform for Cultural Criticism
Haastrup, Helle Kannik, jan. 2021, Rethinking Cultural Criticism: New Voices in the Digital Age. Kristensen, N. N., From, U. & Haastrup, H. K. (red.). Palgrave Macmillan, s. 91-112Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport › Bidrag til bog/antologi › Forskning › fagfællebedømt
- Udgivet
Framing the Oscars live: analysing celebrity culture and cultural intermediaries in the live broadcast of the Academy Awards on Danish television
Haastrup, Helle Kannik, 7 apr. 2016, I: Celebrity Studies. 7, 3, s. 412-418Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › fagfællebedømt
- Udgivet
To be a female Hamlet: Asta Nielsen’s star image, cross-dressing films, and critical reception
Haastrup, Helle Kannik, 3 feb. 2022, I: Kosmorama. 281Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › fagfællebedømt
- Udgivet
Being Ordinary as a Female Pop Star: Behind-the-scenes in musical documentary portraits of Jada and Beyoncé
Haastrup, Helle Kannik, 1 sep. 2021, I: Journal of Scandinavian Cinema. 11, 3, s. 297-305Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › fagfællebedømt
- Udgivet
Hermione’s feminist book club: celebrity activism and cultural critique
Haastrup, Helle Kannik, 21 dec. 2018, I: MedieKultur: Journal of media and communication research. 65, s. 98-116 19 s.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › fagfællebedømt
- Udgivet
Storytelling Intertextuality: From Django Unchained to The Matrix
Haastrup, Helle Kannik, 2014, I: Film International. 12, 1, s. 85-97Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › fagfællebedømt
ID: 119730962
Flest downloads
-
394
downloads
Storytelling Intertextuality: From Django Unchained to The Matrix
Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › fagfællebedømt
Udgivet -
245
downloads
Fra underdog til happy end: Føljetonfortælling og karakterudvikling i SKAM
Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › fagfællebedømt
Udgivet -
175
downloads
Hermione’s feminist book club: celebrity activism and cultural critique
Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › fagfællebedømt
Udgivet