Et internationalt STM-perspektiv på evaluering
Aktivitet: Tale eller præsentation - typer › Foredrag og mundtlige bidrag
Jens Dolin - Andet
ASSIST-ME (Assess Inquiry in Science, Technology and Mathematics Education) var et 4-årigt forskningsprojekt som involverede 11 forskergrupper fra 8 europæiske lande.
Projektet sammenfattede den eksisterende viden om evaluering og kompetencer inden for STM-området. På baggrund heraf designede projektdeltagerne en række evalueringsmetoder, som blev afprøvet i grundskole og gymnasium i forskellige uddannelseskulturer for at analysere de vilkår, der støtter og hindrer implementering af formativ evaluering af undersøgelsesprocesser.
Projektet havde en række overordnede forskningsspørgsmål inden for hvilke deltagerne kunne formulere egne delspørgsmål. Vi vil fremlægge nogle af de i denne sammenhæng mest relevante resultater, nemlig dels en model for evalueringsprocessen som grundlag for at diskutere hvorledes formativ og summativ brug af evaluering kan kombineres og dels nogle resultater knyttet til de danske læreres implementering af evalueringsmetoderne.
Endelig havde projektet et policy-aspekt. Hvert land havde et såkaldt National Stakeholder Panel, der fulgte det nationale projekt og muliggjorde at projektets resultater kunne influere lokale uddannelsespolitiske beslutninger og samles i nogle generelle anbefalinger. Dette arbejde vil også blive omtalt.
Projektet sammenfattede den eksisterende viden om evaluering og kompetencer inden for STM-området. På baggrund heraf designede projektdeltagerne en række evalueringsmetoder, som blev afprøvet i grundskole og gymnasium i forskellige uddannelseskulturer for at analysere de vilkår, der støtter og hindrer implementering af formativ evaluering af undersøgelsesprocesser.
Projektet havde en række overordnede forskningsspørgsmål inden for hvilke deltagerne kunne formulere egne delspørgsmål. Vi vil fremlægge nogle af de i denne sammenhæng mest relevante resultater, nemlig dels en model for evalueringsprocessen som grundlag for at diskutere hvorledes formativ og summativ brug af evaluering kan kombineres og dels nogle resultater knyttet til de danske læreres implementering af evalueringsmetoderne.
Endelig havde projektet et policy-aspekt. Hvert land havde et såkaldt National Stakeholder Panel, der fulgte det nationale projekt og muliggjorde at projektets resultater kunne influere lokale uddannelsespolitiske beslutninger og samles i nogle generelle anbefalinger. Dette arbejde vil også blive omtalt.
26 nov. 2021
Begivenhed (Konference)
Titel | Symposium i Sammenlignende Fagdidaktik 7 |
---|---|
Dato | 25/11/2021 → 26/11/2021 |
Afholdelsessted | Roskilde Universitet |
By | Roskilde |
Land/Område | Danmark |
- Evaluering i STM
Forskningsområder
ID: 323620489