Unges læsning i en digital tidsalder: Om unges holdninger til og erfaringer med læsning på skærm og papir

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

Standard

Unges læsning i en digital tidsalder : Om unges holdninger til og erfaringer med læsning på skærm og papir. / Balling, Gitte.

I: Learning Tech – Tidsskrift for læremidler, didaktik og teknologi, Nr. 3, 01.06.2017, s. 56-84.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

Harvard

Balling, G 2017, 'Unges læsning i en digital tidsalder: Om unges holdninger til og erfaringer med læsning på skærm og papir', Learning Tech – Tidsskrift for læremidler, didaktik og teknologi, nr. 3, s. 56-84.

APA

Balling, G. (2017). Unges læsning i en digital tidsalder: Om unges holdninger til og erfaringer med læsning på skærm og papir. Learning Tech – Tidsskrift for læremidler, didaktik og teknologi, (3), 56-84.

Vancouver

Balling G. Unges læsning i en digital tidsalder: Om unges holdninger til og erfaringer med læsning på skærm og papir. Learning Tech – Tidsskrift for læremidler, didaktik og teknologi. 2017 jun 1;(3):56-84.

Author

Balling, Gitte. / Unges læsning i en digital tidsalder : Om unges holdninger til og erfaringer med læsning på skærm og papir. I: Learning Tech – Tidsskrift for læremidler, didaktik og teknologi. 2017 ; Nr. 3. s. 56-84.

Bibtex

@article{994a7ad34af743dc9f6b9ca2966d99ae,
title = "Unges l{\ae}sning i en digital tidsalder: Om unges holdninger til og erfaringer med l{\ae}sning p{\aa} sk{\ae}rm og papir",
abstract = "Denne artikel unders{\o}ger unges holdning til og erfaring med at l{\ae}se p{\aa} sk{\ae}rm. Unders{\o}gelsen bygger p{\aa} den antagelse at unge, som er tr{\ae}nede mediebrugere, ogs{\aa} er mere im{\o}dekommende over for at l{\ae}se sk{\o}nlitteratur i digital form. Med afs{\ae}t i den nyeste forskning inden for digital l{\ae}sning diskuteres s{\aa}vel l{\ae}sningens betydning for unge og muligheder og udfordringer ved digital l{\ae}sning. Artiklens empiriske grundlag udg{\o}res af en fokusgruppeunders{\o}gelse blandt 13-14 {\aa}rige unge danske skoleelever. Unders{\o}gelsen viser at mange unge v{\ae}lger papirbogen, n{\aa}r de skal l{\ae}se sk{\o}nlitteratur.",
keywords = "Det Humanistiske Fakultet, digital l{\ae}sning, unge l{\ae}sere, E-b{\o}ger",
author = "Gitte Balling",
year = "2017",
month = "6",
day = "1",
language = "Dansk",
pages = "56--84",
journal = "Learning Tech – Tidsskrift for l{\ae}remidler, didaktik og teknologi",
issn = "2445-6810",
publisher = "L{\ae}remiddel.dk",
number = "3",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Unges læsning i en digital tidsalder

T2 - Om unges holdninger til og erfaringer med læsning på skærm og papir

AU - Balling, Gitte

PY - 2017/6/1

Y1 - 2017/6/1

N2 - Denne artikel undersøger unges holdning til og erfaring med at læse på skærm. Undersøgelsen bygger på den antagelse at unge, som er trænede mediebrugere, også er mere imødekommende over for at læse skønlitteratur i digital form. Med afsæt i den nyeste forskning inden for digital læsning diskuteres såvel læsningens betydning for unge og muligheder og udfordringer ved digital læsning. Artiklens empiriske grundlag udgøres af en fokusgruppeundersøgelse blandt 13-14 årige unge danske skoleelever. Undersøgelsen viser at mange unge vælger papirbogen, når de skal læse skønlitteratur.

AB - Denne artikel undersøger unges holdning til og erfaring med at læse på skærm. Undersøgelsen bygger på den antagelse at unge, som er trænede mediebrugere, også er mere imødekommende over for at læse skønlitteratur i digital form. Med afsæt i den nyeste forskning inden for digital læsning diskuteres såvel læsningens betydning for unge og muligheder og udfordringer ved digital læsning. Artiklens empiriske grundlag udgøres af en fokusgruppeundersøgelse blandt 13-14 årige unge danske skoleelever. Undersøgelsen viser at mange unge vælger papirbogen, når de skal læse skønlitteratur.

KW - Det Humanistiske Fakultet

KW - digital læsning

KW - unge læsere

KW - E-bøger

M3 - Tidsskriftartikel

SP - 56

EP - 84

JO - Learning Tech – Tidsskrift for læremidler, didaktik og teknologi

JF - Learning Tech – Tidsskrift for læremidler, didaktik og teknologi

SN - 2445-6810

IS - 3

ER -

ID: 174631245