Partnerskabt digitalt læringsrum

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

Christina Juul Jensen, Lise Stenbæk, Helle Bundgaard

Artiklen beskriver et udviklingsprojekt fra Institut for Antropologi på Københavns Universitet. Her har studerende i partnerskab med studieleder, underviser og konsulenter samskabt et socialtkonstruktivistisk funderet digitalt læringsrum til brug på feltarbejde. De studerende på feltarbejde er udfordret af, at de ikke er fysisk tilstede på universitetet i et semester på deres kandidat studie, fordi de er i felten og indsamle empirisk data. Den manglende fysiske tilstedeværelse påvirker nærheden til studiet og konsekvensen er, at de studerende oplever ensomhed såvel som et mindre akademisk fokus. Artiklen er rammesat med Conoles 7C læringsdesign og benytter sig af Salmons 5-trins model for opbygning af den digitale undervisning. Formålet med skabelsen af et digitalt læringsrum til er etablere et socialt-fagligt læringsrum som minimerer fornemmelsen af fysisk fravær. Artiklen dækker både, partnerskabsbegrebet som afsæt for undervisningsudvikling, læringsdesign samt opbygning af et digitialt læringsrum og belyser dermed de studerendes mulighed for læring, kommunikation og samarbejde digitialt i løbet af feltarbejdet. Studenterevalueringer og skriftligt kommunikation mellem de studerende fra det digitiale læringsrum vises eksemplificerende. De teoretiske perspektiver og de empiriske eksempler gør det muligt at konkludere, at det samskabte digitale læringsrummulighed for feedback understøtter de studerende både socialt og akademisk gennem deres feltarbejde.
OriginalsprogEngelsk
TidsskriftLæring og Medier
Vol/bind9
Udgave nummer16
Sider (fra-til)1-29
ISSN1903-248X
StatusUdgivet - 1 feb. 2017

Antal downloads er baseret på statistik fra Google Scholar og www.ku.dk


Ingen data tilgængelig

ID: 172860133