Find en forsker – Københavns Universitet

Videresend til en ven Resize Print Bookmark and Share

Find en forsker

Kjetil Sandvik

Kjetil Sandvik

Lektor

Leder af det 3-årige forskningsprojekt ”Meaning Across Media: cross-media communication and co-creation”, finansieret af Det Fri Forskningsråd|Kultur og Kommunikation (2012-2015).

 

Forsknings- og undervisningsmæssigt fokus på strategisk tværmedial kommunikation med særligt fokus på nye medier og på storytelling som formidlingsformat indenfor organisations- og netværkskommunikation, politisk og offentlig kommunikation, markedsføring, journalistik, videns- og kulturformidling etc. Forsker og underviser endvidere i de måder som især nye, sociale medier påvirker vores dagligdag, vore fællesskaber og vores oplevelser af verden. Har gennem adskillige år forsket i computerspillets og andre digitale interaktive fiktionsformers æstetik og dramaturgi, samt deres særlige former for rollespil, der indebærer brugerhandling, -deltagelse og medproduktion og som rummer særlige æstetiske, erfaringsmæssige og pædagogiske potentialer.

 

Har gennem en årrække samarbejdet med konsulent ved ´Videnscenter for Integration i Vejle, Jacob Knudsen omkring nye udstillingsformater for bl.a. Vejle Museum, Esbjerg Museum og Trapholt Kunstmuseum, og har som konsulent for Vejle Museum udviklet læringsspil-konceptet 23 kranier – en konspirationsfortælling/Historien på spil i byens gader (2009-2010) og senere som konsulent for Kolding Bibliotek byvandringsspillet Stol på ingen! – et rænkespil i Kongens Kolding (2011-2012), der begge blander smartphones, augmented reality teknologi og det fysiske byrum. Samarbejder i øjeblikket i regi af Vejle Kommune med projektet Smart Cities i øjenhøjde i relation til forskningsprojektet Meaning Across Media.

 

Har sammen med lektor i begivenhedskultur og oplevelsesøkonomi ved Aarhus Universitet Dorthe Refslund Christensen siden 2008 forsket i online og off-line sorg- og mindepraksisser med tilknytning til forskningsprojektet ”Death, Materiality and the Origins of Time”, ledet af Rane Willerslev, Kulturhistorisk Museum (Oslo) og redigerer i øjeblikket antologien Death, Media and Materiality (Forlaget Ashgate).

 

Har sammen med lektor i medievidenskab ved Aarhus Universitet Anne Marit Waade redigeret antologien Rollespil - i æstetisk, pædagogisk og kulturelt sammenhæng (Aarhus Universitetsforlag 2006) samt tidsskriftet MedieKulturs særnummer om onlinespil og –verdener Online worlds as media and communication format (nr. 46, 2009).

 

Har sammen med adjunkt i medievidenskab ved Københavns Universitet Anne Mette Thorhauge udviklet læringsspillet Professor Nukem (2007) og i samarbejde med spilfirmaet Workz udviklet projektledelsesspillet Ay Caramba (2011-2012).

 

Tilknytning til forskergruppe, center, projekter og netværk

Forskergruppe: Digital Kommunikation og Æstetik, se website

Forskningscenter: Center for Communication and Computing, se website  

 

Forskningsprojekter:

Meaning Across Media: cross-media communication and co-creation (Københavns Universitet)

Tværmedial kommunikation og produktion: Samspil mellem realtime internet og direkte tv i Voice (Statsbiblioteket)

Sharing Death/Death, Materiality and the Origins of Time (Kulturhistorisk Museum/Universitetet i Oslo), se website

Krimi og kriminaljournalistik i Skandinavien (Aalborg Universitet), se website 

 

Forskningsnetværk:

Mobile communication and media research network

Death on the Net

Medlem af: SMID,ECREA, ICA

 

Primære forskningsområder

  • Computerspilsteori
  • Computerspilsdramaturgi
  • Computerspilsreception
  • Performative receptionsmodi
  • Receptionsanalyse
  • Computerspilsanalyse
  • Computerspil og kulturpolitik
  • Digital æstetik og kommunikation
  • Interaktiv storytelling
  • Internettet som redskab for storytelling
  • Strategisk tværmedial kommunikation
  • Storytelling/fortælleteori
  • Branding
  • Web 2.0/sociale medier
  • Rollespil

Aktuel forskning

se ovenfor.

ID: 13441