Find en forsker – Københavns Universitet

Videresend til en ven Resize Print Bookmark and Share

Find en forsker

Digitale spor på papiret: En korpusundersøgelse af danske gymnasieelevers tekstnormer, tekstlogikker og brug af digitale skriveredskaber

Publikation: ForskningPh.d.-afhandling

Standard

Digitale spor på papiret : En korpusundersøgelse af danske gymnasieelevers tekstnormer, tekstlogikker og brug af digitale skriveredskaber. / Christoffersen, Mie Bligaard.

Københavns Universitet, Det Humanistiske Fakultet, 2016. 248 s.

Publikation: ForskningPh.d.-afhandling

Harvard

Christoffersen, MB 2016, Digitale spor på papiret: En korpusundersøgelse af danske gymnasieelevers tekstnormer, tekstlogikker og brug af digitale skriveredskaber. Ph.d.-afhandling, Københavns Universitet, Det Humanistiske Fakultet.

APA

Christoffersen, M. B. (2016). Digitale spor på papiret: En korpusundersøgelse af danske gymnasieelevers tekstnormer, tekstlogikker og brug af digitale skriveredskaber. Københavns Universitet, Det Humanistiske Fakultet.

Vancouver

Christoffersen MB. Digitale spor på papiret: En korpusundersøgelse af danske gymnasieelevers tekstnormer, tekstlogikker og brug af digitale skriveredskaber. Københavns Universitet, Det Humanistiske Fakultet, 2016. 248 s.

Author

Christoffersen, Mie Bligaard / Digitale spor på papiret : En korpusundersøgelse af danske gymnasieelevers tekstnormer, tekstlogikker og brug af digitale skriveredskaber.

Københavns Universitet, Det Humanistiske Fakultet, 2016. 248 s.

Publikation: ForskningPh.d.-afhandling

Bibtex

@phdthesis{d6dbc18026c84537b30da7711fae830e,
title = "Digitale spor på papiret: En korpusundersøgelse af danske gymnasieelevers tekstnormer, tekstlogikker og brug af digitale skriveredskaber",
abstract = "Afhandlingen Digitale spor på papiret undersøger hvad digitale indfødte, der er vokset op med digitale tekstlogikker og -normer, møder af udfordringer når de i skolesammenhæng får til opgave at skrive tekster,der er tænkt til og tilpasset papir.Datamaterialet er et tekstkorpus bestående af 506 danske gymnasiestile skrevet i årene 2012-2016 med omkring ½ million fortløbende ord. I afhandlingen analyseres gymnasieelevernes anvendelse af skriveprogrammer og stavekontroller, hvorvidt de inddrager træk fra sms-og chat-sprog, og hvordan og hvornår de refererer til henholdsvis trykte og digitale kilder.Undersøgelserne viser at eleverne sagtens kan tilpasse deres skriftsprog til forskellige medier og materialer, men også at de ikke nødvendigvis mestrer deres digitale skriveredskaber.",
author = "Christoffersen, {Mie Bligaard}",
year = "2016",
publisher = "Københavns Universitet, Det Humanistiske Fakultet",

}

RIS

TY - BOOK

T1 - Digitale spor på papiret

T2 - En korpusundersøgelse af danske gymnasieelevers tekstnormer, tekstlogikker og brug af digitale skriveredskaber

AU - Christoffersen,Mie Bligaard

PY - 2016

Y1 - 2016

N2 - Afhandlingen Digitale spor på papiret undersøger hvad digitale indfødte, der er vokset op med digitale tekstlogikker og -normer, møder af udfordringer når de i skolesammenhæng får til opgave at skrive tekster,der er tænkt til og tilpasset papir.Datamaterialet er et tekstkorpus bestående af 506 danske gymnasiestile skrevet i årene 2012-2016 med omkring ½ million fortløbende ord. I afhandlingen analyseres gymnasieelevernes anvendelse af skriveprogrammer og stavekontroller, hvorvidt de inddrager træk fra sms-og chat-sprog, og hvordan og hvornår de refererer til henholdsvis trykte og digitale kilder.Undersøgelserne viser at eleverne sagtens kan tilpasse deres skriftsprog til forskellige medier og materialer, men også at de ikke nødvendigvis mestrer deres digitale skriveredskaber.

AB - Afhandlingen Digitale spor på papiret undersøger hvad digitale indfødte, der er vokset op med digitale tekstlogikker og -normer, møder af udfordringer når de i skolesammenhæng får til opgave at skrive tekster,der er tænkt til og tilpasset papir.Datamaterialet er et tekstkorpus bestående af 506 danske gymnasiestile skrevet i årene 2012-2016 med omkring ½ million fortløbende ord. I afhandlingen analyseres gymnasieelevernes anvendelse af skriveprogrammer og stavekontroller, hvorvidt de inddrager træk fra sms-og chat-sprog, og hvordan og hvornår de refererer til henholdsvis trykte og digitale kilder.Undersøgelserne viser at eleverne sagtens kan tilpasse deres skriftsprog til forskellige medier og materialer, men også at de ikke nødvendigvis mestrer deres digitale skriveredskaber.

M3 - Ph.d.-afhandling

BT - Digitale spor på papiret

PB - Københavns Universitet, Det Humanistiske Fakultet

ER -

ID: 169291103